Hoe zie jij de wereld voor je wanneer geld afgeschaft zou worden?

Eén en al oorlog, mensen die uithongeren omdat hen niets gegeven wordt, niemand die meer werk wilt verrichten zoals voedsel produceren, wegen aanleggen, etc.?

Zien je oplossingen om de wereld draaiende te houden zonder geld, misschien zelfs een betere en fijnere oplossing dan met geld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ieder jaar wordt er in Nevada een geweldig festival gehouden waarbij geld taboe is: het Burning Man festival. Er komen 40.000 mensen en dat gaat een week lang prima zonder geld. Dat komt omdat het type mensen dat er komt van het type 'sociaal, niet-materialistsiche hippies' zijn. Als je dorst hebt, dan vraag je het gewoon aan iemand en je krijgt te drinken. Zo ook met, nou ja, alles eigenlijk. Dat hele festival (waar ik wel eens ben geweest) staat in het teken van ruilen. Iedereen wordt geacht iets te doen voor de ander en zo krijg je één groot geslaagd sociaal experiment.

Dat precies één week prima gaat. Daarna gaat iedereen weer zijn eigen weg. Want tja, de reden waarom dat goed gaat is omdat iedereen zich gewoon aan die regel houdt en genoeg meeneemt voor een week.

Een ander experiment is het stadje Auroville in India, dat op een soortgelijke wijze zonder geld werkt. Ook hier weer een hoog hippie gehalte met alleen maar mensen die niet materialistisch zijn ingesteld.

Ook bij primitieve stammen, waarbij alles wordt gedeeld gaat het prima zonder geld. De film 'The gods must be crazy' laat mooi zien wat er met zo'n stam gebeurt zodra het principe van 'bezit' in zo'n groep wordt geintroduceerd.

Het lijkt dus alleen kleinschalig te werken met mensen die niet materialistisch zijn ingesteld en bereid zijn om alles te delen. Niet alle mensen zijn zo, je hebt nou eenmaal heel veel mensen die gewoonweg niet in staat zijn om alles te delen en ronduit hebzuchtig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee. Als er geen geld meer zou zijn, dan lijkt het er in eerste instantie op dat alles gratis zal zijn. Maar aan alles zal al gauw een gebrek komen, omdat niemand meer wil werken om de producten die mensen nodig hebben te produceren. Waarom zou Pietje immers nog aardappelen poten, hij het werk, zonder er iets voor terug te krijgen, terwijl flierefluitende Jantje dan gratis de aardappels ophaalt.

Nee, een wereld zonder geld is geen oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal een leuk idee zijn, maar in de praktijk ook niet op alle fronten werken. Je kunt alleen maar dingen ruilen als je zelf ook dingen produceert. Wat moet dan bijvoorbeeld een wc-juffrouw gaan ruilen voor haar zakje aardappels?
Geld is ooit ontstaan vanuit ruilhandel. Geld bestaat sinds ongeveer 5 eeuwen voor Chr.
Wat een ieder te ruilen heeft hangt af van de plek waar hij/zij zich bevindt. Maar naar het ene is meer vraag dan naar het andere. Mensen in het bos, die bosbessen hebben willen dat wel ruilen voor vlees. Anderen hadden echter alleen dagelijkse voorwerpen.
Om deze oneerlijke ruilhandel tegen te gaan is geld uitgevonden.
Als dus het geld weer afgeschaft zou worden ga je weer terug naar de ruilhandel, die nooit op geheel eerlijke basis kan werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
je was me voor, +1 :)
We zouden weer terugvallen naar de prehistorie. Knollen uitgraven, op dieren jagen en hun vellen dragen! Dus ieder voor zich!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zie ik geen wereld voor me, dan is die er niet meer...

De wereld kan niet zonder geld, helaas...