als je na overlijden je lichaam aan de wetenschap schenkt,heb je dan nog uitvaart kosten?

ze moeten je daarna toch begraven of cremeren

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er blijft niets van je over. En je hebt er na afstand geen recht meer op dus ook geen kosten.

Het beste antwoord

Nee. Uit ervaring weet ik dat dan alles door het ziekenhuis wordt geregeld. Mijn vader heeft dat nl. gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt ik heb het 2 jaar geleden meegemaakt, iemand is overlijden en net als je het weet heb je even de tijd om afscheid te nemen en weg is weg, moeilijk om het daarna te verwerken. Maar de wil van de nabestaanden moet je respecteren.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, het is meer de wil van de overledene. Want de nabestaanden willen toch liever afscheid nemen, een mooie begrafenis/crematie en een plek (begraafplaats) of ding (urn) om de overledene te herdenken.
Het is juist de wil van de persoon die doodgaat.
Die kan alleen bij leven zijn lichaam aanbieden aan de wetenschap. Als nabestaande kan je er - ondanks de nadelen - trouwens best vrede mee hebben hoor. Want het is ook een mooi idee dat daardoor de medici beter onderzoek kunnen doen naar moeilijke ziektes en misschien in de toekomst anderen kunnen helpen. En .... de medische studenten moeten toch ook zo "echt" mogelijk kunnen oefenen.
(Maar dit alles was de vraag helemaal niet :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
u inderdaad de wil van de overledene (sorry)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hindert niet hoor Lora ... vergissing is menselijk. Gelukkig vergissen we ons zo nu en dan. Anders zouden we niet menselijk zijn :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apen of kangeroo's kunnen zich ook vergissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, ha. Maar daar merken de andere apen en kangeroes niks van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je

Andere antwoorden (4)

Nee. die zijn er niet... Het kost niets, de universiteit haalt het lichaam op... kostenloos...

Toegevoegd na 1 minuut:
Je krijgt het niet terug... Het wordt op sterk water gezet of wat dan ook... Je bent het wel kwijt...

en er is geen graf of urn, het gaat verloren voor de nabestaanden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat laatste is niet waar volgens mijn info.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar die info klopt niet!!;)
Ik neem aan dat de kosten van de crematie in dat geval door het ziekenhuis betaald worden.

Onderstaand linkje verwijst naar een document met uitgebreide informatie over het ter beschikking stellen van het lichaam aan de wetenschap. Er staat niets in over kosten na het gebruik van het lichaam.
Wel staat er in dat niet alle lichamen geschikt zijn voor gebruik en dat in dat geval de kosten voor de uitvaart toch bij de nabestaanden komen te liggen (oftewel: Zeg je uitvaartverzekering niet te vroeg op)

http://www.erasmusmc.nl/5666/5758/99992/208713/208773/6080888-12_07iBegrafenis,cr1.pdf?version=2
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij aanname van het lichaam door het academisch ziekenhuis/de medische faculteit zijn de kosten van vervoer voor rekening van de universiteit. Mocht de familie toch nog besluiten het lichaam op te baren in een rouwcentrum, kaarten te versturen of advertenties te plaatsen in dag/weekbladen dan zijn die kosten voor de familie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee helemaal niets, de nabestaanden hebben ook amper gelegenheid om afscheid te nemen, want weg is weg.
Als dit jou wens is moet je dit vast laten leggen. Want het lijk moet zo snel mogelijk behandeld worden in een soort bad.