Hoeveel geld kan er in een geldautomaat ?

Deze vraag kwam in mij op na het DSB debakel. Klanten van DSB kunnen nog 2 dagen tot € 250,00 pinnen bij andere banken. Als alle klanten van DSB dat gaan doen en misschien wel bij dezelfde geldautomaat, dan moet daar toch eigenlijk een hoop geld in (kunnen) zitten ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Heel veel... Als je ziet wat er niet allemaal gepind wordt... Ik schat 200.000 euro of 300.000 of meer per vulling... En dan komen de blauwe gepantserde auto´s weer langs...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een flauw antwoord, maar het hangt er maar net vanaf. Gemiddeld zit er zo'n 200.000 tot 250.000 euro in een pinautomaat. Dit fluctueert alleen enorm, aangezien een pinautomaat op een drukbezochte plek zoals een stadscentrum nu eenmaal vaker gebruikt wordt (en daardoor meer geld bevat) dan een pinautomaat in een achterafstraatje in een dorpje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dit aan banken vraagt, sturen ze bijna de politie op je af. Maar laten we eens beginnen met wat banken wel vertellen: er zijn 7556 geldautomaten in Nederland(gegevens 2003). Daar wordt in een jaar 150 miljoen keer uit gepind. Dat is per dag meer dan 400.000 keer. Als al die mensen 50 euro pinnen, komt elke dag zeker 20 miljoen euro uit de automaten, otewel 2647 euro per automaat. Toch zit er veel meer in bepaalde automaten. In de documentatie van de geldautomaat Wincor Nixdorf ProCash 3100se lezen we bijvoorbeeld dat er 12.600 bankbiljetten in kunnen. Het lijkt niet onredelijk om te veronderstellen dat sommige flappentappen 40.000 euro of meer bevatten voor een weekend. Een geldautomaat stelen heeft overigens geen zin: zodra het ding uit een muur wordt gebeukt, maakt een verfpatroon het geld waardeloos.
Bronnen: