Kinderbijslag; kan daar niet op bezuinigd worden?

Dat er de komende jaren door de overheid bezuinigd zal worden, is onontkoombaar. De burgers zullen de rekening moeten gaan betalen voor de miljardenschuld die door de crisis is ontstaan.

Ik hoor allerlei maatregelen, zoals beperking hypotheekrente-aftrek, gezondheidszorg, onderwijs etc.

Eén onderwerp mis ik steeds in de discussies en lijkt een taboe en dat is 'kinderbijslag', kosten 6,5 miljard (!) per jaar.

Wordt het niet hoog tijd dat we op kinderbijslag bezuinigen door deze voor de hoge inkomens te verlagen of zelfs af te schaffen. Ook lijkt me een beperking tot maximaal bijslag voor 2 kinderen wel een mooie maatregel.

Wie steunt dit idee, of juist niet en waarom?

paulus811
14 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat moet een marokaan doen dan met 12 kinderen??
paulus811
14 jaar geleden
babyfaced; voor een marokkaan met 12 kinderen zit er maar één ding op als mijn voorstel werkelijkheid wordt, enorm balen en je realiseren dat luilekkerland ergens anders ligt.

Het beste antwoord

Ja het afschaffen van kinderbijslag (al dan niet vanaf het 3e kind) zou een goed idee zijn, net als alle andere regels ten gunste van het hebben van kinderen. Er is geen reden waarom mensen die persé kinderen willen hierbij gesponsord zouden moeten worden, betaald uit de staatskas.
Met alle problemen die er nu zijn ziu het goed zijn als de bevolking van westerse landen sterk zou afnemen en daarmee de druk op het milieu ook.
Het idee dat kinderbijslag een goed middel is tegen de vergrijzing is flauwekul. Kinderen kosten de eerst 15 a 20 jaar alleen maar bakken met geld. Dus dat is geen middel tegen de vergrijzing, sterker nog die kosten komen er alleen maar bovenop.
Maar als de kinderbijslag afgeschaft wordt, moet je eerst ouder gaan opvoeden en er op voorbereiden. En geeneen politieke partij wil daar aan. Kinderen zijn n.l. heilig in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop dat jij geen kinderen hebt, mijn kinderen zijn inderdaad mij heilig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik helemaal met je eens Jet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens! +1 van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Daan, overbevolking is inderdaad een taboe.
Dit zal ons later door onze kinderen kwalijk genomen worden...
paulus811
14 jaar geleden
Goed antwoord, je denkt in ieder geval breder dan alleen de eigen portemonnaie.

Andere antwoorden (15)

Ik denk dat het voor sommigge ouders bittere noodzaak is dat de kinderbijslag bestaat,ook in het belang van het kind,want als de kinderen goed verzorgd worden stimuleert dat ook hun leergedrag op school.
het leven is voor ouders met opgroeiende kinderen al duur genoeg denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je situatie zo nijpend is, waarom begin je dan in hemelsnaam aan kinderen?
paulus811
14 jaar geleden
Voor die groep lijkt me afschaffen geen goed idee. Het gaat mij om mensen die (als voorbeeld) 100.000 per jaar of meer verdienen? Het is toch idioot dat we die ook nog honderden euros fokpremie toeschuiven? En dat iemand kinderen wil begrijp ik. Maar waarom voor 10 kinderen bijslag uitkeren voor een dergelijk enorm gezin? Het is toch niet de keuze van de maatschappij om zoveel kinderen te krijgen? Waarom moet die er dan wel voor opdraaien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@skusme je kan ook al kinderen hebben en dan in een nijpende situatie terecht komen. de kinderbijslag is voor heel veel mensen broodnodig. in mijn eigen geval word het ook in zn geheel aan mn kind besteed. dan kan ik kleding kopen, zwemles betalen en een keer met hem naar de Mac.
Mijns inziens zou je het helemaal moeten afschaffen. Als je dan al zo nodig ouders van kinderen wilt subsidiëren doe dat dan door de basis aftrek te verhogen. Maar met een maximum van 2 kinderen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In onze vergrijzende maatschappij zullen ze dat niet zo gauw doen. En de gezinnen met veel kinderen zijn vaak die met wat lagere inkomens, omdat de mensen die eerst een hoge levensstanddaard willen behalen vóór ze aan kinderen beginnen, vaak maar 1 of 2 kinderen krijgen. Volgens mij staat in Nederland de bevolkingsgroei stil, of loopt zelfs terug, als je kijkt naar de geboorte-getallen. In Duitsland is dit al zo, terwijl ze daar veel betere regelingen hebben wat betreft moederschap-verlof.(Je mag daar, met behoud van baan en senioriteit, 4 jaar 'moederen', en vaak is binnen die tijd nr.2 onderweg, waarna een nieuwe periode van moederschaps-verlof ingaat...)
We hebben al zoveel problemen, door de steeds minder in aantal werkende mensen, die de gepensioneerden moeten 'verzorgen', dat een bevriezen van kinderbijslag na 2 kinderen daar nog toe zou bijdragen, dat er minder kinderen geboren zouden worden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet dat mensen kiezen voor een kind omdat ze dan kinderbijslag krijgen.
paulus811
14 jaar geleden
De kinderen die nu geboren worden zijn de grijze golf over 60 jaar. Dus wat willen we nou oplossen?
ik heb geen idee of het een standaard bedrag is, of dat je het naar inkomen krijgt, maar ik ben in iedere geval eens dat aleen staande moeders juist wat meer zouden kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe ben ik het met je eens. Persoonlijk vind ik dat alle vormen van subsidie geschrapt moeten worden. Maar alleen als alle subsidies openhouden met bestaan.

Als je huursubsidie ontvang betekend dat gewoon dat je te duur woont. Of dat de markt niet comfort de inkomsten is.

Het aanrechtsubsidie ook zoiets achterlijks!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen krijgen naar mijn mening kinderen omdat dat hun wens is. (ongelukjes uitgezonderd).
De kinderbijslag kan en mag daar mijns inziens geen invloed op uitoefenen.

Als je overweegt een kind te krijgen, moet je niet alleen nadenken over de verantwoordelijkheid, maar ook zeker over de financiele offers die dat vraagt.
Wanneer je niet in staat bent om aan deze twee aspecten te voldoen, moet je niet kiezen voor een kind.
Hoezeer je biologische klok ook het tegendeel probeert te aan te tikken...

Kortom: Schaf de kinderbijslag af.
Mensen krijgen geen kind om extra kinderbijslag te vangen.
En als je het wel van de kinderbijslag moet hebben...begin dan niet aan een kind!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij betalen straks wel voor jou....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja..die reactie had ik wel verwacht.
Ik vind het de grootste dooddoener die er is moet ik zeggen.
Wanneer we de kinderbijslag, de hypotheekrenteaftrek en al die andere 'feelgoed' bijslagen afschaffen, blijft er meer dan genoeg over om senioren van te kunnen onderhouden.
Ga eens naar andere landen kijken.
paulus811
14 jaar geleden
@Kutzooi; is het nou echt sociaal om honderden euros kinderbijslag te ontvangen als je 170.000 per jaar verdient (de Balkenende norm)? En waarom moet ik meedokken voor gezinnen met 10 of meer kinderen? Idioot vind ik dat en verre van sociaal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je hebt wel gelijk, kutzooi.
Die kant moeten we inderdaad niet op, dat is zo.
Maar een tussenweg zou mooi zijn.
Want op dit moment dreigen we ten onder te gaan aan onze eigen verzorgingsstaat.
paulus811
14 jaar geleden
@kutzooi; waarom aow afschaffen tegelijk met kinderbijslag? Ik zie de link niet. Sterker nog, voor aow wordt een leven lang premie betaald. Kinderbijslag krijg je vanaf de 1e poepluier.
Als ik alle antwoorden zie en de reacties erop is het een omstreden onderwerp. Ik heb lang en veel gewerkt en had geen kinderwens. Ik had er nooit een probleem mee dat ouders met kinderen werden ondersteund. Ze kregen de gunstigste vakanties, vrij als hun kindje ziek is en kinderbijslag. Jaren later heb ik toch 2 prachtige kinderen gekregen, waarvoor ik erg dankbaar ben.

Ik vind dat onze regering best de kinderen een extra zetje mag geven. De kinderen zijn en blijvenm onze toekomst. We betalen allemaal aan ons pensioen en AOW mee, maar dat geld wordt gebruikt voor onze ouderen van nu. Tegen de tijd dat wij met de AOW kunnen, zullen onze kinderen dat moeten opbrengen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Even ter aanvulling: uiteraard is dit geen reden om kinderen te krijgen !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja de kinderbijslag kun je afschaffen net zoals de huursubsidie hypotheekrenteaftrek en alle andere vormen van staatssteun,dus ook de bijstand de aow etc in huidige vorm,in plaats daarvan een vlaktaks waarbij iedereen een gelijkhoog percentage belasting betaald zonder aftrekposten etc, Hierdoor neemt belastingdruk en fraude af ,kan dus de belastingdienst gedecimeerd worden, de belasting kan omlaag,en ook de hoogste inkomens betalen belasting zonder aftrekposten, en dan kun je gaan nadenken over steun aan die die het echt nodig hebben, mensen die echt niet kunnen werken,of die al 40 jaar belasting en premie betaald hebben.
Het afromen van de enige vorm van staatssteun die eerlijk verdeelt is in Nederland is een faliekant verkeerd signaal als niet alle andere regelingen ook meeveranderen.
(De kinderbijslag is voor iedereen gelijk )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
korte op kinderbijslag iets zegt me dat jij geen kinderen heb. heb je enig idee wast het kost, en peuterspeelzaal, kleding, hobby's. al die dingen die ze nodig hebben om iets of iemand te worden. dus de toekomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Ik heb geen kinderen nee, maar dat maakt nog niet automatisch dat ik tegen de subsidie ben. Ik voetbal ook niet, maar ben niet tegen het subsidiëren van sportverenigingen. Waar het mij om gaat is dat voor ieder kind kinderbijslag wordt betaald, ook al is het het 10e kind in een gezin of verdient paps/mams een miljoen per jaar. Geen politieke partij die ik erover hoor, dat is mijn punt.
paulus811
14 jaar geleden
En ja, ik weet wat een peuterspeelzaal kost en ook die wordt weer gesubsidieerd. Maar waarom moet ik daarvoor opdraaien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit bij het binnenrijden van een dorp eens de kreet gezien: Vaart minderen spaart kinderen, Daaronder had een (grapjas) gekalkt: Minder n...ken spaart spreuken. Misschienn weet iemqand hier ook een leuke slogan voor!
Nog simpeler is het niet onze oren naar Amerika te laten hangen, en onze duurbetaalde steun aan Afghanistan te stoppen. Het zijn toch de Amerikaanse bedrijven die daar de wederopbouw mogen doen, en wij betalen daar aan mee. Beter staken we dat geld in die laatste paar Europese landen die nog niet bij de EU zitten, omdat ze nog wat steun in de rug nodig hebben .

Kinderbijslag is een simpele vorm van subsidie, waar eigenlijk niet zoveel mee mis is. Wij zetten het geld nu op een spaarplan, zodat de kids over 15 jaar ervan kunnen studeren. Het hier wegzetten als een 'extra inkomen voor jonge ouders' diet wel wat vreemd aan, het gaat om 180 euro per drie maanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
afschaffen lijkt me niet zo'n goed plan. aangezien er enorm veel mensen het heel broodnodig hebben (waaronder ikzelf, zonder die ong. 250 in de 3 maanden had mijn kind geen nieuwe kleren en zwemles).
wat wel zou kunnen is de kinderbijslag bepalen aan de hand van inkomen. zodat mensen met een hoog inkomen niet hetzelfde krijgen als mensen die van het minimum moeten leven. en ook een maximaal bedrag is geen slecht idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Als je mijn vraag goed leest zul je zien dat ik het heb over afschaffen bij hoge inkomens. Mensen die het broodnodig hebben moeten het blijven krijgen, dat is geen punt van discussie. Ook vind ik dat de kinderbijslag tot 2 kinderen gemaximeerd moet worden. Als je het niet kunt betalen, vind ik het niet fair om de maatschappij voor kind 3, 4 5 enz. op te laten draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en dus gaf ik daar een positieve reactie op want daar ben ik het mee eens.
paulus811
14 jaar geleden
bq14 dank je! Als mijn idee werkelijkheid wordt, kunnen mensen die het echt nodig hebben (zoals jij begrijp ik) zelfs nog iets extra krijgen. Per saldo kan er dan nog flink bezuinigd worden.
De SP wilt de kinderbijslag naar inkomen baseren. Ze willen stoppen om extra geld te geven aan mensen die het niet nodig heeft. Bron: http://www.sp.nl/nieuwsberichten/041129-sp_wil_nuttigheidsgrens_in_kinderbijslag.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maximaal voor 2 kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik steun het antwoord niet, omdat opgroeiende kinderen erg duur zijn. En men denkt altijd laat de mensen die meer verdienen maar meer betalen. Dat is leuk bedacht, maar die betalen nl overal al het volle pond voor. Voor de peuterschool het hoogste tarief. Nergens geen subsidie voor. Alles gewoon duur. Wat ik wel vind en dat had al veel eerder moeten gebeuren is de kinderbijslag koppelen aan het wonen in nederland. Dan zou de fraude hiermee ook over zijn en houdt nederland veel geld over. En dat mogen ze dan in het onderwijs steken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb zelf 3 kinderen en die kosten wat
laat ze maar bezuinigen op de mensen die in het buitenland wonen al jaren en gewoon uwv krijgen
dat klopt niet