Hoe kan een bedrijf een slechte administratie hebben?

Hoe is dit in vredesnaams mogelijk dat sommige bedrijven hun zaken niet op orde hebben. Ik heb het dan niet over een klein bedrijfje met 4 medewerkers, maar een bedrijf met minimaal 30 werknemers? Facturen die niet op betaald komen te staan, mondelijke overeenkomsten van aanpassing van de voorwaarden die niet worden doorgevoerd.

Hoe kan dat??

Zie ook eens: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/876562///ladot%2Caanmaning

Toegevoegd na 33 seconden:
Waardoor presteren die bedrijven zo laag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (6)

Gebrek aan verantwoordelijkheid gevoel bij zowel de werkgever als de werknemers. Vaak worden dit soort bedrijven geleid door iemand die erg goed is in verkoop of het product zelf maar de basis management vaardigheden missen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou eigenlijk niet weten waarom dat _niet_ zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ervaring in de branche is dat veel directeuren, eigenaren en DGA's inderdaad kennis hebben van het product en de verkoop ervan maar weinig kaas gegeten hebben van financiele administratie. Heel vaak willen ze niet alles uitbesteden aan een accountants- of administratie kantoor omdat die best duur zijn. In plaats daarvan nemen ze een goedkope kracht in dienst, bijv een meisje/jongen die net van school is, vmbo, havo, mbo en er blijkt in de praktijk vaak dat die te veel theorie hebben gedaan maar weinig praktische kennis hebben, waardoor in zeer korte tijd de administratie een bende is.
Dat alleen omdat er geld uitgespaard moet worden, geld wat de DGA's etc later toch weer kwijt zijn om de administratie weer goed op de rit te laten zetten door een accountants - of administratie kantoor.

Bedrijven bezuinigen altijd als 1e op de administratiekosten, behalve bedrijven die weten hoe belangrijk het is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat administratie door mensen wordt gedaan. En waar mensen werken, worden fouten gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorbeeld:

Dit gebeurd ook bij bedrijven met duizenden mensen in dienst hoor. Kreeg gisteren een leuke dreigbrief van 'meneer' KPN "dat mijn GSM (06-nummer) voor het uitgaande verkeer (kan niet bellen, maar wel gebeld worden) buiten gebruik was gesteld." Omdat ik de factuur van augustus niet betaald had. Nadat ik mijn administratie had nagekeken bleek ik die factuur niet had ontvangen, noch de herinnering. Nadat ik gebeld had en ik later werd terug gebeld bleken deze inderdaad niet verstuurd te zijn volgens de KPN. Maar hiervoor heb ik wel 3 kwartier een pittig gesprek moeten voeren met een te duur 0900 nummer...

Met betrekking tot je vraag: Dergelijke dingen gebeurd in praktisch ieder MKB-bedrijf wel eens. Door dat dingen gecommuniseerd worden tussen klant en bedrijf en vervolgens de interne communicatie niet goed verloopt. Er word iets even snel opgeschreven op een blaadje en vervolgens raakt dit blaadje kwijt. Zelfs dit is mij als ZZP'er de afgelopen maand 2 keer gebeurd...

Wanneer zoiets tussen 2 bedrijven gebeurd dan is er onderling vaak wel begrip. Zeer zeker, wanneer iets adequaat word aangepakt/opgelost. Maar wanneer de klant een particulier/consument is dan is dit vaak moeilijker. Niet de oplossing, maar de mogelijke gevolgen zijn dan het probleem. Want als deze klant heet een (halve) dag vrij genomen. Dan is dit vaak een probleem om dit weer opnieuw te doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelfs het idee dat het zo is dat hoe meer mensen en afdelingen er in een bedrijf zijn hoe slechter de communicatie onderling wordt, en daardoor ook de administratie gauw een zootje is.