welke papieren nodig bij een uitkering bij terugkomst in nederland

dit is een vraag voor een hele goeie vriendin van mij. zij woont net als ik al 12 jaar op kreta en gaat eind oktober terug naar nederland. dit omdat het voor haar hier ook steeds moeilijker wordt. ze heeft altijd seisoenswerk gedaan en de laatste jaren op kantoor en een fultimebaan. dit was altijd officieel zo ze zat in de ika. (dit is net zoiets als bij ons vroeger het gak) nu zal ze ongetwijfeld wel een baan vinden in nederland maar je weet het natuurlijk nooit omdat ze in het begin van de winter terug gaat. nu weet ik dat er een mogelijkheid is als je in europa officieel gewerkt heb en je terug gaat naar nederland, tijdelijk een uitkering kunt aanvragen. je moet dan de papieren van hier natuurlijk meenemen. mijn vraag is wat voor een papier je nog meer nodig hebt buiten de papieren van de ika. er staat me iets van bij dat je een bepaald. E formulier nodig hebt hier van de ambassade.
nogmaals niet dat zij een uitkering wil , alleen voor het uiterste nood geval.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Als je in Nederland zelf ontslag neemt kom je ook niet in aanmerking voor een uitkering, dus ik neem aan en hoop dat dat ook niet geld als je uit het buitenland komt! Vind het trouwens uberhaupt niet wenselijk dat mensen die de afgelopen twaalf jaar in Griekenland belasting hebben betaald, in Nederland een uitkering kunnen krijgen, maar dat terzijde.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er staat overigens niet in de vraag dat ze zelf ontslag nam, maar dat heb ik even aangenomen omdat ze het zo zat was op kantoor.

Toegevoegd na 1 uur:
Wat ik zo jammer vind dat iedereen die zn droom heeft gevolgd en in het buitenland een nieuw bestaan heeft gezocht, nu het economisch ff minder gaat, direct massaal terugkomen, en dat de Nederlandse staat dan voor al die mensen moet gaan zorgen. Je zou het kunnen vergelijken met asielzoekers.
Misschien is het kort door de bocht, maar zo komt het op me over. Ook in NL groeit het aantal werklozen, en als veel emigranten massaal terugkomen, draagt dat niet bij aan de werkgelegenheid hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier staat nuttige informatie voor terugkeren naar nederland:
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=39196
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het klopt van 't e formulier. Nu twijfel ik even tussen e 301 of 303. Op de site van uwv (voormalig gak) staat hier meer over uitgelegd