Wat moet ik doen? Flexibel tarief of voor 3 jaar vastrecht stroom?

Ik stel deze vraag naar aanleiding van een brief van mijn energie leverancier. Na 3 jaar loopt mijn vastrecht contract af. In de brief wort er medegedeeld dat mijn contract per 1 oktober wordt omgezet in een flexibel tarief, tenzij ik via een antwoordkaart aangeef dat ik voor 3 jaar vastrecht wil. Het vastrecht lijkt nu aantrekkelijker en liggen lager dan de flexibele tarieven. Is dit nou een manipulatie truc? Wil mijn aanbieder me nou hebben aan het vastrecht of juist niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als bedrijven je een aanbieding doen voor vaste prijzen moet je jezelf de vraag stellen: Wat schiet zo'n bedrijf er mee op? Bedrijven zullen altijd proberen zoveel mogelijk winst te maken, dus zullen ze je nooit een aanbod doen waarmee ze zichzelf in de vingers snijden. Op het moment dat je dus een aanbod krijgt voor een vast tarief kan het wel eens zo zijn dat de prijzen binnenkort omlaag gaan. Een leverancier zal zijn prijs nooit vastzetten op een lage prijs namelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

voor vastrecht kiezen en als je denkt dat er sprake is van manipulatie bel je gewoon met deze vraag even op.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet goed kijken dat als je voor flexibel kiest je geen extra kosten moet betalen in de maand
bij mijn leverancier zijn de variabele kosten nu veel goedkoper maar ik moet voor 3 jaar een contract tekenen en elke maand 5 euro betalen om voor die flexibele te kiezen dus let op
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is net als met een hypotheek, als de prijzen(rentes) stijgen zit je gebeiteld.Maar als ze dalen heb je pech,het is gewoon een gok! Ik denk dat de aanbieder wel enig inzicht heeft in wat de prijzen de komende jaren gaan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De energieleveranciers hebben als doel zo veel mogelijk winst te maken. Zij bieden de vaste tarieven voor langere tijd aan omdat zij inschatten dat in deze periode de prijs zal zakken. Als ze verwachten dat de prijs zal stijgen zullen ze dit echt niet meer aanbieden.
Voor de consument is het dus voordeliger (bijzondere of extreme situaties buiten beschouwing gelaten) om voor het flexibele tarief te kiezen. Flexibel houdt trouwens in dat de prijzen om het half jaar worden aangepast. Als je echter voor zekerheid wilt gaan kan je beter voor een vastrecht contract gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aantal maanden geleden naar een discussieprogramma hierover gekeken.
Het advies was nog zeker een half jaar te wachten omdat de hoogste olieprijzen nog niet zo heel lang geleden waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag heb ik een maand geleden ook al beantwoord, zie het antwoord op de volgende vraag.
enegieprijs vastzetten? goed idee of niet?