Is er sinds de crisis minder geld in de wereld?

Hoe kan het dat het lijkt alsof er ineens veel minder geld in de wereld is. Geld moet rollen maar niet al het geld kan zomaar ineens verdwenen zijn...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het zogenoemde geld op de beurs kan in het niets verdampen. Als aandelen minder geld waard worden dan verdwijnt jouw geld letterlijk. Net zoals het om diezelfde reden ook meer zou kunnen worden...

De Wereldbank heeft enkele maanden terug becijfert dat er zo'n 10.000.000.000.000 dollar wereldwijd verdampt is. Maar dit is dan wel het echte geld dat verdwenen is en niet het virtuele getal op de beurs...

Dus om antwoord te geven op je vraag: Ja er is sinds het begin van de crisis zo'n 10 biljoen dollar minder aan geld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het geld is niet verdwenen , maar het geld is minder waard
alles is duurder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er komt juist meer geld bij! Overheden (vooral de VS) hebben de mogelijkheid om (onbeperkt) bankbiljetten te drukken of giraal nieuw geld te creëren. Dat gebeurt nu volop om al die kapitaalinjecties mogelijk te maken. En dat bijdrukken is heel gevaarlijk, kijk maar naar de hyperinflatie in Zimbabwe! Als vertrouwen in een munt en haar overheid begint te wankelen, is het tij nog maar moeilijk te keren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee er is niet minder geld in de wereld als je denkt aan biljetten en munten. Echter de zeepbellen in de huizenmarkt en de financiele markten zijn ten dele doorgeprikt. Dat heeft tot gevolg dat een ieder die daardoor "minder waard" in zijn huisbezit of aandelenpakket is zich ook minder rijk voelt en dus minder uitgeeft. Dat laatste heeft tot gevolg dat ook de rest van de wereldeconomie (de "echte" bedrijven...) minder kunnen afzetten en dus in de problemen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel waar +1