wat is nou precies de oorzaak van crisis?

n.v.t

Toegevoegd na 22 minuten:
ja hoe moet ik het nou uitleggen. Gewoon het crisis in NL. Iedereen komt tekort aan geld. Waarom waar ligt dit aan. Toen nog in gulden tijd was. Iedereen kon alls kopen wat ze wil. Maar nu moet men 100 x over na denken, zal ik het nou kopen of niet. Ligt het misschien aan € ???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uitleg niet van toepassing?
Dat doe je vaker he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van welke crisis? de financiele of je persoonlijke?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihihihihihi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
seg maar burger crisis of te wel volks crisis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
seg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
z e g
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hebben altijd tekort aan geld gehad.

Het beste antwoord

Als eerder gezegd. Mensen gokken graag en 'grote' mensen gokken graag groot. Mensen zijn bovendien hebzuchtig en onvoorzichtig. Zie Palminvest en Icesave.
Als grote jongens gevaarlijke spelletjes opzetten, waar de 'gewone man' graag intrapt, dan zal dat op enig moment - als de spelltjes grof genoeg zijn - tot ongelukken leiden. Zo heeft men in Amerika onder druk van Bush op grote schaal hypotheken verkocht, dat is nog geen crisis, maar met heeft grote pakketten van de hypothene doorverkocht als belegging. Kopers waren hebzuchtig en kortzichtig als palminvest investeerders.
Het probleem, waardoor het zo mis kon gaan was het feit, dat als je in de USA jouw huis niet kan betalen en het huis dus wordt verkocht, dat je dan geen restschuld hebt.
Dan komt er een sneeuwbal: het gaat een beetje slecht in de economie (normale ups en downs), dan komen mensen in de problemen en moet uit hun huis. Gevolg is dat de huizenprijzen gaan dalen. Sommige mensen denken dan Ik heb een hypotheek van 200.000, terwijl nu mijn huis nog maar 180.000 waaard is. Inpakken en wegwezen: je verdient in een middag 20.000 Dat geeft weer een impuls aan verdere daling van de huizenprijs en zo gaat het door. In NL houdt je een restschuld over. Dat is jammer en misschien zelfs wel onterect. Maar je voorkomt daarmee het effect, dat bij de geringste daling van de huizenprijzen, de mensen uit hun huis trekken en de boel de boel laten. Die hypotheken werden door de oorspronkelijk hypotheekverstrekkers verkocht als bundels goede hypotheken, met een redelijk rendement. Maar als er wat mensen zijn die niet betalen, dan daalt het rendement in een razendtempo en dan komen de kopers van die bundels weer in problemen. Ik kan wel dioorgaan, maar dan wordt het verhaal te lang
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat mensen en bedrijven meer geld uitgeven dan ze hebben.
AWM
14 jaar geleden
Banken hebben veel te veel risico's genomen bij het nemen van belangrijke beslissing, zoals aangaande het uitgeven van hypotheken.
Er wordt geen goed risicomanagement gevoerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe ligt de oorzaak van de crisis bij de hypotheeksector in de VS. Daar is de huizenmarkt ingestort door de te hoge waardering van zogeheten Subprime-hypotheekaandelen. Echter; het is onmogelijk om de oorzaak van de kredietcrisis zo op GV uit te leggen. Het boek dat dit eigenlijk het beknoptst en duidelijkst uitlegt is 'De kredietcrisis' van Willem Vermeend. Daarin staat het uitgelegd in nog geen 150 bladzijden. Als je echt geinteresseerd bent in de oorzaak, moet je dat boek eens lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt zeker niet aan de euro. De euro is al in 1999 ingevoerd, maar pas in 2002 als tekentje op het bankbiljet gezet. De mensen roepen dat het sinds 2002 allemaal zoveel duurder is geworden, zonder door te hebben dat ze in 1999 eigenlijk al met euro's betaalden.
De wisselkoersen tussen de euro en de andere 11 valuta zijn op 1-jan-1999 vastgezet, en die waren nog steeds hetzelfde op 1-jan-2002, alle elf.

De crisis waar jij het over hebt, is de geldontwaarding. Toen er nog guldens waren, kon ik zeker niet alles kopen wat ik wou, nu met de euro kan ik dat nog steeds niet. Vooral de horeca is veel duurder geworden de laatste tien jaar, maar het lijkt er naar dat dit toch wel gebeurt zo zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereld is eigenlijk een groot spinnenweb
Als er ergens in dat web iets mis gaat, dan voel je dat in het hele web.
In Amerika ging het mis, te veel geld geleend aan mensen en zaken die niet meer optijd konden terug betalen.
Dat gaf een grote schok in het grote web, waardoor er vrijwel overal veel paniek uitbrak.
In het hele web werdt het voelbaar.
Toen ook andere hun geld terug wilden halen, bleek veel geldtrommeltjes leeg te zijn.
Nog meer paniek!
Banken vallen om, aandelenkoersen storten omlaag.
Nog meer paniek dus nog meer maatregelen.
Nog meer banken vallen om en beurskoersen zakken verder.
Onzekerheid slaat toe, voelbaar over de hele wereld.
Veel mensen stellen aankopen uit, waardoor bedrijven in de problemen komen en personeel moeten ontslaan.
Nog meer paniek en de media voorspellen massaal ontslag.
Huizenmarkt stagneert enorm,zo-ook de nieuwbouw.
Nog meer mensen komen op straat.
Ondertussen loopt het spaartegoed van veel Nederlanders enorm op, er is nu zoveel geld op de bank!
En langzaam gaat de paniek over, voor een groot deel onterechte paniek, aangepraat door de media.
Niemand met een baan is er op achteruit gegaan, eerder op vooruit!
Zomer 2009, vrijwel iedereen gaat gewoon weer met vakantie, geld genoeg voor de meeste.
Het grote wereld web trilt nog wat na en dat zal ook nog wel even duren.
Straks met de sinterklaas en kerst gaat de knip gewoon weer vol open en zingen we weer met volle borst.
En gaan we weer gewoon door met het kopen van veel volkomen onnodige dingen, want geld moet rollen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen denken ook nog altijd dat als ze geld gaan lenen bij een bank, dat ze dan geld krijgen die eigenlijk van iemand anders is.
In werkelijkheid is daar (bijna) niets van waar:
Onze banken werken op het FIAT monetair systeem, wat zoveel betekent als:

Een bank krijgt een 'reserve-ratio' (bijvoorbeeld: 10 op 1), wat wil zeggen: voor elke 'echte' euro, mogen ze 10 'onbestaande' euro's uitlenen. Dit noemt 'geldcreatie'.

Dit is het best te verklaren wanneer we in gedachten een nieuwe bank oprichten en dat deze bank maar één klant heeft: wijzelf:
Een nieuwe bank krijgt van de centrale bank €10.000,- en ze krijgt een reserve-ratio van 10.

Anders gezegd: van deze €10.000 'echte' euro's, mag deze bank €100.000 uitlenen (10% van hetgeen ze uitleent moet ze 'in reserve' houden').
Ik kom bij deze bank en leen €100.000 (merk op dat de bank net €90.000 gecreëerd heeft uit het niets).
Stel ik koop met deze €100.000 een huis. Laten we aannemen: na 20 jaar verkoop ik dit huis voor €100.000

Ik ga terug bij mijn bank en stort deze €100.000 op mijn spaarrekening. Mijn bank heeft nu €100.000 'echte' euro's (waarvan er in wezenlijkheid maar €10.000 echt bestaan) en danzij hun 10 op 1 reserve ratio, mogen zij nu €1.000.000 uitlenen (10% van dit miljoen moeten ze 'in reserve houden').

De bank heeft m.a.w. van €10.000 'echte' euro's al €1.000.000 gemaakt.

Stel nu dat ik dit miljoen niet kan afbetalen en iemand komt €100.000 afhalen bij deze bank, die komt tot de vaststelling dat deze bank het geld niet heeft (omdat ik mijn lening niet betaald heb)... de bubbel barst: de wereld ziet dat banken geld creëeren uit het niets.

'Fictie', denk je? Bekijk eens de tabel in de onderstaande link. Daar vind je een analoge uitleg.
De documentaire 'money as debt' is een aanrader.

-

Mensen hebben geen goed inzicht van wat economie is. Anders gezegd: mensen springen onbewust om met geld.

Om een voorbeeld te geven: vandaag klagen mensen dat hij spaarboekje maar 1% oplevert. Wat ze niet weten is dat wanneer hun spaarboekje 4% opleverde, dat de inflatie dan 6% was: sparen kostte toen m.a.w. geld, in plaats van opleverde. Nu is de inflatie bijna 0%, dus nu 'verdienen' we 1%, waar we een paar jaar geleden 2% betaalden... en toen klaagde niemand.

-

De enige kuur tegen een crisis is dat mensen bewuster worden van wat geld is en hoe banken werken. Zolang wij dit systeem steunen, gaat er niets veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij begrijpt het , en bijna iedereen stopt zijn kop in het zand en wil dit niet geloven.
Je zou van mij beste antwoord hebben gekregen . +3
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt ook zo 'onmogelijk' huh... als je dit vertelt aan een normale mens dan denken ze dat je gek bent: dit lijkt een script voor een slechte fictieve film. Wat mij opvalt is dat met al het geleuter over 'crisis' en 'banken' op TV nog nooit de vraag is gesteld of de uitleg is gegeven over wat geld echt is, waar het vandaan komt en hoe een bank echt werkt... wat mij ook opvalt is dat wij ons daar ook geen vragen bij stellen:
Als ik een banksysteem bekijk en dan mensen hoor zeggen dat slavernij de wereld uit is, dan stel ik mij zeer bedenkelijke vragen of die mensen wel goed snappen wat een bank is: ze lenen ons geld die zij *niet hebben* en wij moeten door onze lening het geld die zij *nooit gehad hebben* 'echt' maken. Geven we hen geen echt geld in ruil voor de lucht die ze ons verkochten (onze lening), dan plaatsen ze ons onder dwang om toch echt geld of bezittingen te geven... 'uitbuiting' lijkt me een gepast woord en 'een zweep', een gepast beeld.
Lucht verkopen en geld krijgen: als wij doen wat banken doen, eindigen we binnen de 24u in de cel. Ik denk dat ook veel mensen hun kop in het zand steken omdat bij de bovenstaande uitleg geen 'schuld bij de ander kan gelegd worden': dit is een legaal uitbuitingssysteem die wordt aanbeboden en wij nemen het aan, wij laten het dus toe, vaak door ons te rollen in 'onwetendheid'... meer nog: wij financieren het... letterlijk. Als je't mij vraagt, dan is de enige oplossing: wij dienen bewuster te gaan omspringen met geld. Ons vragen stellen en antwoorden zoeken... volgens mij hebben die banken niet liever dat wij de schuld zitten te zoeken bij hen of bij de politiek: zolang wij lopen te zoeken achter de schuldige en vingers wijzen, dan blijven wij vandaag even onwetend als gisteren en kunnen ze gewoon verder doen. Documentaires en uitleg genoeg, daar ontbreekt het niet aan... we dienen ze gewoon te nemen en te bekijken, daar wordt het soms moeilijk...
'k ben blij dat er toch mensen zijn zoals jij die zich bewust zijn van wat het systeem inhoudt die wij in stand houden en wat de gevolgen daarvoor zijn op deze wereld... dit systeem stopt bij ons: als wij 'neen' zeggen, dan is't gedaan. Ik geloof erin dat als genoeg mensen zich bewust worden van dit systeem, dat het dan niet lang meer kan bestaan... er is hoop...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de toelichting en het delen van je mening. Het probleem is volgens mij dat iedereen afhankelijk is geworden , van het geld , van krediet, van de banken. En ik heb er ook een lening lopen . En die banken hebben , zoals jij hebt toegelicht, door hefboomwerking hun uitgeleend vermogen minimaal vertienvoudigd. Terwijl voor iedere geleende Euro een gespaarde zou moeten staan... Hoe ontkom je aan deze uiteindelijk fatale draaikolk ? Ik denk dat geldontwaarding over een aantal jaar nabij is . Mensen die iets hebben kunnen dat het beste in iets tastbaars investeren. Ik ben bang dat de regeringen de konfrontatie met de woede van de massa ( echt iedereen ) niet hebben aangedurfd. Een depressie als in 1930 zat erin , maar is nu wel omgezet in iets anders ( hyperinflatie ? totaal verloren vertrouwen in geld ? of wordt er door knalhoge energieprijzen over een paar jaar een nieuwe crisis ingezet? Om nog niet te spreken over het terugbetalen van de overheidsschulden ...) De Albaniers rond 1993 hadden hun piramidespelen. Wij in het westen lachten hen uit , slapend rijk worden kan niet vertelden we. Maar de Albaniers zaten er te diep in , konden niet meer weg, lieten de piramidespelen doorgroeien.
Ik hoop het niet maar mijn diepere verstand zegt dat wij in diezelfde besluiteloosheid verkeren , en min of meer in een zelfde situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons economisch systeem is momenteel wat vergelijkbaar met een doodbloedende persoon: we injecteren geld, net zoals we een doodbloedende persoon bloed injecteren, maar waar we nog niet hebben naar gekeken is naar waar het lek zit.
Wat 'ontkomen' betreft: wat 'is', kan per definitie niet ontkomen worden en vandaag zijn banken, geld en crisis een feit.
Transmuteren kan: als wij als mens moedig streven naar zelfverwezelijking, in plaats van materiële verwezelijking, dan zullen wij minder agressief met geld omspringen: vandaag sterven mensen voor diamanten en goud; 'bloed' wordt vergoten voor aards slijk en stof (het materiële). Hiermee wordt ook duidelijk waar ons lek zit in ons doodbloedend systeem. Een mes is een wapen voor de ene, en een instrument voor de andere... het verschil zit niet in 'het ding', het verschil zit in het bewustzijn waarmee dat ding benaderd wordt.
We zijn vandaag op zoek naar 'feitelijke oplossingen', we proberen het mes botter te maken, de punt minder scherp, maar wat we over het hoofd zien is dat bewustzijn met zijn 'spits'vondigheid en een 'scherp'oordeelvermogen het meest botte intrument kan gebruiken om kwaad te berokkenen. Het is amper hoe scherp het mes is, eerder hoe scherp de intenties zijn van de persoon die het gebruikt. Het grote weerspiegelt het kleine, net als een regen'boog' de reflectie is van de 'ronde' druppel waaruit de regenboog bestaat; de manier waarop wij individueel met geld omspringen wordt duidelijk in het grote geheel.
Anders gezegd: Net zoals de vorm veranderen van de druppels die een regenboog maken, de vorm van de hele regenboog verandert en net zoals een vorm van een regenboog niet kan veranderen, zonder de individuele druppels van vorm te veranderen, net zo zit de oplossing niet in 'het grote systeem veranderen'. Hooguit kunnen we de individuele elementen veranderen: wij. Sommige banken beleggen geld in oorlogen, andere niet: wij kiezen onze bank.
Alternatieven bestaan, zijn er altijd geweest. 'het juiste doen' kan per definitie niet verlangd worden van 'een systeem': 'het juiste' is een individuele daad... "Hoe spring ik om met geld?", "Weet ik eigenlijk wel wat ik 'financier' met mijn spaargeld?", "Koop ik alleen voor mijzelf of zorg ik ook dat een naaste ook kan leven?"
zijn volgens mij allemaal veel belangrijkere vragen dan "hoe maken we de banken moreel?". Dit laatste is even onmogelijk als denken dat wij de regenboog gaan rechttrekken, zonder te raken aan de individuele druppels.