Is het voor toekomstige werkgevers zichtbaar als je een uitkering (bijv. wajong) hebt gehad?

Alles omvattende vraag dacht ik zo :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Dit is ingewikkelde materie.
Bij de WAO was het zo dat de nieuwe werkgever door het UWV werd geinformeerd over besluiten mbt de WAO. Dit omdat de werkgever die een ex-WAO’er in dienst neemt tot vijf jaar na de beëindiging van de WAO-uitkering aanspraak kan maken op de overname van de loondoorbetalingsverplichting door het UWV als de ex-WAO’er ziek wordt.

Er wordt dus zeker informatie uitgewisseld.

Toegevoegd na 24 minuten:
Stop de persen! In 2008 heeft het CBP een uitspraak gedaan:

Uitspraak, 11 maart 2008

De beschikkingen over recht op, hoogte of duur van een WIA -uitkering zullen door het UWV voortaan alleen nog aan een actuele werkgever worden gestuurd als die daar ook een concreet daadwerkelijk rechtstreeks geraakt belang bij heeft. Gegevens over het arbeidsongeschiktheidsverleden van werknemers zullen dus niet meer automatisch belanden bij alle huidig werkgevers. Dat heeft het UWV toegezegd naar aanleiding van een onderzoek dat het CBP heeft uitgevoerd naar de aantasting van de privacy van werknemers met een ziekteverleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

niet direct