Zijn Duitsers welvarender dan Nederlanders?

Vorige week een aantal dagen in Bamberg geweest. Net als elders in Duitsland viel mij op dat een aantal zaken daar veel goedkoper zijn dan in Nederland.

In ieder geval alle restaurants en cafés. Vaak kost het in Duitsland maar de helft van wat je hier kwijt bent, en is de kwaliteit nog beter ook.

Vlees is goedkoper. Een aantal andere levensmiddelen ook.

Wonen is veel goedkoper.

Als Duitsers vergelijkbare salarissen krijgen als Nederlanders, kunnen ze dus meer doen met hun geld. Zijn Duitsers dus welvarender dan Nederlanders (zelfde salaris, maar minder geld per maand kwijt), of spelen er dingen mee die ik over het hoofd zie?

Toegevoegd na 56 seconden:
Ik heb het niet over extreem dure steden zoals München - ik vergelijk een doodgewone Duitse middelgrote stad met een doodgewone Nederlandse middelgrote stad.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Van het IMF:

Het inkomen per capita is voor Duitsers 44.660 dollar per jaar, tegenover 52.020 dollar per jaar voor Nederlanders. Het Nederlandse inkomen per hoofd van de bevolking ligt dus hoger.

Wanneer het inkomen per capita gecorrigeerd wordt voor prijs, is het Duitse inkomen 35.440 dollar per hoofd, en het Nederlandse 40.430.

Nederlanders zijn dus ook gecorrigeerd voor de prijs welvarender.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het zou me niets verbazen dat Duitsers welvarender zijn dan ons Nederlanders. Ik dacht laatst zelf te lezen dat het het de 3e economie van de wereld is en Nederland de 10e economie. Verder leunt Nederland natuurlijk erg op land als Duitsland, als het daar goed gaat, gaat het hier ook weer een stuk beter.

Wikipedia zegt hierover:

Duitsland bezit op technologisch vlak de op twee na sterkste economie van de wereld, na de VS en Japan, maar structurele markteisen, waaronder de substantiële brutokosten voor het in dienst nemen van nieuwe werknemers, hebben werkloosheid tot een langdurig, persistent probleem gemaakt. Een vergrijzende bevolking, gecombineerd met hoge werkloosheid, bemoeilijkt de handhaving van de wettelijke sociale zekerheid: de lasten voor werkhebbenden zijn onevenredig hoog geworden. De modernisering en integratie van de Oost-Duitse economie blijft een kostbaar lange-termijnprobleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het klopt wat je zegt, maar over het algemeen liggen de salarissen daar ook wat lager. het is heel voordelig om aan de grens te wonen in duitsland en belgie (en in nederland te werken). de kinderbijslag in nederland is zo ook weer minder dan in belgie en duitsland, ja als je het vergelijkt hebben we gewoon een duur land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, in Duitsland is een boel goedkoper dan in Nederland. Maar..

In Duitsland zijn de verschillen tussen bruto en netto salaris vaak groter dan in Nederland.

Verder is het in duitsland zo dat inkomstenbelasting compleet progressief is. Als je meer verdient, betaal je over het geheel meer belasting (Dus niet zoals in nederland: De eerst X euro Y% en alleen het deel van je inkomen dat in de volgende schaal valt hoger belast).

Dus je moet voor voor hetzelfde op de bankrekening veel meer verdienen dan in nl.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je stelt dat duitsers minder geld verdienen.
Hebben dus ook minder uit te geven.

Als een duitser meer moet gaan verdienen. Dan zal zijn product die hij maakt (of dienst) ook duurder moeten worden. Kortom wordt alles weer duurder en is er geen verschil met NL.

Geld is iets fictief, er wordt door ons bepaald hoe duur iets is. We kunnen niet zomaar meer verdienen. Dat geld moet ergens vandaan komen, anders dan giften.

Omgekeerd is het natuurlijk ook. Jij vindt dat de Duitsers het beter hebben. Als jij dat ook wilt, dan zul je ook minder moeten willen verdienen, waardoor je het product goedkoper maakt.

Het is een massahysterie, we gaan helaas maar 1 kant op. De weg terug is moeilijk, omdat iedereen mee moet doen. Dat willen de meeste niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp je antwoord niet. Je begint met "Je stelt dat duitsers minder geld verdienen.". Dat stel ik helemaal niet. Verderop schrijf je "Jij vindt dat de Duitsers het beter hebben.". Ook dat vind ik niet. Ik vraag hier juist of de Duitsers het wel of niet beter hebben dan wij. Dat van die massahysterie begrijp ik ook niet. Waar doel je op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met massahysterie bedoel ik dat iedereen veel wil verdienen. Als 1 iemand dat niet wil, en hij verlaagd zijn productprijs, zullen niet veel zijn voorbeeld volgen. Hij zal dan toch weer de prijs moeten verhogen, anders heeft hij niet genoeg geld om zijn behoefte/andere producten te kopen.
Hij wordt gedwongen door de massa.
Met massahysterie bedoel ik ook dat het de massa zelf is die de productprijzen hoog houden. Sorry voor het eerste, ik dacht dat jij hier een mening over had.
Hopelijk geeft mijn antwoord een aanvulling op je vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je uitleg. Die massahysterie is een bekend economisch principe. Het heeft heel veel te maken met (sommigen zeggen: het is) inflatie. Maar dat maakt hier niet uit. Ik constateer slechts dat de prijzen van veel dingen in Duitsland lager liggen dan in Nederland. Voor zover ik in mijn eigen vriendenkring kan zien, verdienen Duitsers ongeveer hetzelfde als Nederlanders - netto, bedoel ik dan. 't Kan best iets schelen, maar lang niet zoveel als bijvoorbeeld de prijzen voor restaurants, kappers en levensmiddelen. Dat leidt mij tot de conclusie: ofwel Duitsers hebben een hogere levensstandaard dan wij (zelfde netto salaris, lagere prijzen), ofwel ik zie iets over het hoofd (misschien hebben alleen mijn Duitse vrienden een vergelijkbaar salaris als in Nederland, maar heeft de gemiddelde Duitser een lager netto salaris). Overigens, ook in de Stellenanzeigen (personeelsadvertenties) die ik zie, zie ik een salariëring die vergelijkbaar is met die in Nederland. Maar ik geef toe, dat ik mij slechts op een heel klein gedeelte van alle Stellenanzeigen heb gericht, dus mijn blik is erg smal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan het niet net anders om zijn ? Zou het te maken kunnen hebben met :
1 Deutsche Mark was 1,10 gulden. Maar de koopkracht van de gulden was zelfde als de Deutsche Mark. Althans dat was mijn ervaring destijds in Duitsland. Met de invoering van de Euro , koopkracht is met euro zelfde in beide landen. Salarissen in Euro echter in Nederland gedeeld door 2,20 en in Duitsland :gedeeld door 2. Duitsers houden meer salaris en kunnen dus meer kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ goldenten: daarvoor zijn de salarissen de laatste jaren in NL veel meer gestegen dan in Dld. Veel zaken (levensmiddelen en auto's) zijn in Dld weer goedkoper. In NL heb je hypotheekaftrek. pff, hoe precies de koopkracht is verdeeld, mag het CBS uitrekenen. :-)
Je kiest een paar zaken die inderdaad (veel) goedkoper zijn in Duitsland en stelt vervolgens dat men dus meer over moet houden. Maar je stelt ook dat je misschien iets over het hoofd ziet en ik denk dat dat zo is.

Ik heb vrienden in Duitsland en die betalen rond de 600 euro aan een ziektekostenverzekering (voor 2). Ook is er geen hypotheekrenteaftrek en zijn sommige belastingen hoger dan bij ons. Mijn vrienden betalen 10 euro per kuub water, bij ons ligt dat rond 1 euro. Dat tarief is in DE sterk afhankelijk waar je woont, maar woon je op een berg (komt daar nog al eens voor) dan betaal je mee aan het omhoogpompen van t water.

Ook energie is er duurder dan bij ons en is de btw een procentje hoger, waardoor vrijwel alle goederen iets duurder zijn als bij ons.
paulus811