Zou het goed zijn voor de economie als iedereen een dag in de week minder zou werken?

Het leven is toch al zo kort en wie wil er nu geen extra vrije dag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ha, die Taurus;

Interessante gedachte. In eerste instantie ziet iedereen natuurlijk enkel negatieve effecten, zoals hiervoor al genoemd. Maar als je even doordenkt zou het ook positief uit kunnen pakken; de filedruk neemt flink af (of verdwijnt zelfs), mensen zullen minder snel overwerkt raken, meer aan vrijetijdsbesteding gaan doen, de werkloosheid neemt af, de belastingdruk kan dus op den duur ook omlaag. Allemaal effecten die de economie en het welzijn kunnen bevorderen. Natuurlijk zal het niet zomaar door te voeren zijn, maar ik zie er toch best een aantal voordelen in. We zijn er immers in het westen ook niet slechter op geworden toen we van de zes- naar de vijfdaagse werkweek toe zijn gegroeid. Ik stem voor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

als je een dag per week minder gaat werken zal je minstens 20 % van je salaris moeten inleveren en wat doe je dan met die extra dag vrij je kunt niets uitgeven omdat je dan nog minder van je salaris overhoud
nee ik denk niet dat het verminderen van de arbeidsproduktiviteit bijdraagt aan een groei van de economie, bij 20 % minder salaris en toch hogere loonkosten of werkdruk indien die 20 % niet opgevangen worden zullen vele bedrijven geen bestaansrecht meer hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut niet, ik denk het tegenovergestelde!
Als je 20% minder geld zou hebben, zou je de koopkracht niet echt hooghouden lijkt me! En op die vrije dag kun je niks doen behalve slapen, omdat je geen knaken te besteden hebt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welvaart is niet iets dat spontaan ontstaat, we maken het zelf. En dat maken van welvaart doen we door te werken. Dus nee, het zou niet goed zijn als we allemaal een dag minder gaan werken. En al helemaal niet voor de economie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee. Als je een dag minder werkt moet je OF 20% minder betaald krijgen, OF heeft he tbedrijf hogere kosten, wardoor de producten duurder worden.

Beter is om minder dagen betaald te krijgen, en wel gewoon te blijven werken. Dan gaan de kosten omlaag en worden producten betaalbaar/. Helaas heb je wel minder salaris.

Voor zover ik weet is de beste oplossing: Allemaal ons spaargeld opnemen en lekker geld uit gaan geven. DAT zou de economie een boost geven. [Moet wel wereldwijd: Nederland verdient het meeste aan internationale handel]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de economie zou ik niet durven zeggen, maar voor de samenleving als geheel wellicht wel. We moeten toch al langzaam wennen aan wonen in een samenleving waarin gewoon niet meer een betaalde baan voor iedereen is weggelegd.

Allemaal nog een stapje terugdoen (ook financieel) geeft ons wellicht weer de ruimte aandacht te besteden aan minder materiële zaken, en de arbeid die gedaan moet worden kan over meerdere mensen worden verdeeld, waardoor je in theorie de werkloosheid kunt oplossen.

Uiteindelijk zal het er zelfs ook nog wel eens op uit kunnen draaien, als het sociaal stelsel dat we hebben onbetaalbaar wordt en we moeten gaan zoeken naar nieuwe arbeidsverdeling en verlaging van de werkdruk. Maar ik denk dat het teveel van de mensen vergt om erg enthousiast ontvangen te worden. Tenslotte is de samenleving ook nog nooit zo materialistisch, individualistisch en egoistisch geweest als nu. Dus of wij het nog meemaken ???

Voor de politiek lijkt het me een extreem grote stap ; economie is toch DE grote heilige koe waaraan ALLES wordt opgehangen en afgemeten, groei groei groei alles voor de groei, zonder oog voor de consequenties (ook op wereldschaal), dat MOET natuurlijk een keer (verkeerd) aflopen. Hetzij snel, hetzij heel langzaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet voor de economie, die mag niet stilstaan. Maar voor mij zou het wel goed zijn.