Als je op tijd weg rijd om te gaan werken en je komt door een file toch te laat, mag de werkgever je dan verplichten die tijd in te halen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.7K

Het beste antwoord

Nee.
Een werkgever kan je in principe niet verplichten om die tijd in te halen. Wel kan de werkgever de gemiste tijd inhouden op je loon.

Als jij bijvoorbeeld te laat komt, maar 's middags wel een afspraak hebt met de dokter, of je moet kinderen van school halen, dan kan je baas hoog en laag springen, maar hij kan je toch echt niet dwingen om langer te blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja, dan moet je namelijk nog vroeger vertrekken of een baan dichter bij huis zoeken. Jou baas heeft ook geen schuld aan die file, dus waarom zou hij voor de kosten moeten opdraaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je reistijd is (meestal) geen werktijd. Als je naar je werk gaat en daar te laat komt om wat voor reden dan ook, moet je die tijd inhalen.

Het kan zijn dat je bijvoorbeeld accountmanager bent en daardoor ook je reistijd naar een relatie als declarabele tijd kan opgeven. Die tijd begint dan vanaf het moment dat je vertrekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Je wordt betaald door je werkgever om aanweizg te zijn. Hoe laat je daarvoor weg moet is niet zijn probleem. Het is aan jou om op tijd te zijn.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als je door een file te laat komt, ben je dus niet op tijd weg gereden. Als het een niet-structurele file is, is het een beetje falwu van je werkgeven om er een punt van te maken, maar het recht heeft hij wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe het formeel met de regels zit weet ik niet, hoewel ik vermoed dat zoiets in een CAO dient te staan vermeld als een werkgever er gebruik van wil maken, anders dan dat kan het natuurlijk ook in je arbeidsovereenkomst zijn opgenomen

Overigens vind ik dit zelf een beetje een non-issue, als ik om wat voor reden dan ook te laat kom op het werk vind ik het niet meer dan logisch dat ik wat langer doorwerk, tenminste als dat zin heeft bij het type werk dat ik op dat moment doe en als het praktisch gaat.

Files en andere oorzaken waardoor je te laat zou kunnen komen zijn heel vervelend, maar ze staan wat mij betreft buiten de afspraken die je met je werkgever hebt over op tijd komen, ik zou het wel terecht vinden als een werkgever een keer of een aantal malen coulant is als je door een file niet op tijd verschijnt, maar als dit te laat komen later meer gevolgen krijgt kan ik me dat ook goed voorstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk. Je baas betaalt je om te werken, niet om onderweg te zijn naar je werk. Waarom zou je baas ervoor op moeten draaien dat jij in de file staat?

Op tijd op je werk komen is je eigen verantwoordelijkheid. Als je een keer te laat komt na in de file te hebben gestaan, zal je werkgever er geen halszaak van maken en alleen maar vragen de tijd in te halen. Kom je structureel te laat nadat je in de file hebt gestaan, kun je (terecht!) op grotere problemen rekenen, omdat jij dan immers structureel de reis naar je werk slecht plant door geen rekening te houden met de dagelijkse realiteit van files.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De waarheid als een koe +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens +1
In je arbeidscontract staat hoeveel uren je per week moet werken. Je bent dus contractueel verplicht die uren ook daadwerkelijk te werken.

Kom je door een file een kwartier te laat, dan zul je dat kwartier moeten inhalen - kwestie van je aan je contract houden.

Sommige werkgevers hebben flexibele arbeidstijden, al dan niet met bloktijden waarop je hoe dan ook aanwezig dient te zijn. Maar dat kun je hooguit gebruiken om je werktijden zodanig aan te passen dat je aankomsttijd er voorspelbaarder door wordt. Voor de totaal overeengekomen arbeidstijd maakt dit niet uit.

Het hangt van de werkgever af of je per dag acht uur moet werken (dan moet je het diezelfde dag nog inhalen), of per week 40 uur (dan mag je het ook later in de week inhalen, eventueel verspreid over meerdere dagen), of per vier weken 160 uur.

Bij mijn werkgever is formeel alleen het aantal uren per werkweek geregeld. In de praktijk is het geen probleem als ik gemiste uren in de twee weken daarna inhaal. Of als ik, wanneer ik aan zie komen dat ik een keer eerder weg zal moeten, die uren alvast vooraf "inhaal" door wat langer te werken.

Let erop dat je arbeidscontract kan verwijzen naar een CAO of een andere aanvullende regeling. In dat geval is niet alleen de tekst van je arbeidscontract van toepassing, maar ook de bepalingen in de regels waarnaar wordt verwezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk antwoord +1
Uiteraard is het een duidelijk geval van *pech* als je zo te laat komt.

De vraag is: *WIE* heeft er pech, jij of je baas?

De reistijd is geen werktijd, werktijd wordt je voor betaald.
Dus het is vervelend, maar JIJ bent degene die pech heeft. En dus in moet halen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in je contract hebt staan dat je om een bepaalde tijd op je werk moet verschijnen is dat een verplichting. Het is aan jou om te zorgen dat je op tijd bent.
Overigens lijkt het me dat als je echt niet op tijd kon zijn (bijvoorbeeld door extreme weersomstandigheden of dat als er ineens een ongeval heeft plaatsgevonden) je toch wel met je baas een deal kan maken.

Ikzelf heb als baas geen moeite met het feit dat iemand iets te laat op het werk verschijnt als diegene er echt niks aan kan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk. Had je maar eerder van huis moeten gaan.
We leven nou eenmaal in een land en maatschappij waarin we altijd rekening moeten houden met files.

Als ik een vliegtuig moet halen en ik kom in de file terecht, dan gaat dat vliegtuig ook niet op mijn wachten.
Ik ben zelf degene die rekening had moeten houden met de mogelijkheid dat ik een file terecht had kunnen komen.