Waarom krijgt elke tornado een eigen naam?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan komt ie als je 'm roept.

Het beste antwoord

Aan orkanen en tropische stormen wordt door de Amerikaanse weerdienst een naam gegeven. Dat gebeurt al enige tijd voordat het seizoen begint. Dat geldt niet voor de tornado's; al is er eentje geweest - de Tristate tornado- die, de naam zegt het al, drie staten trof- en veel slachtoffers maakte. Deze tornado heeft ook niet, zoals bij orkanen gebruikelijk is, een roepnaam gekregen als Hugo of Iris. Een tornado ontstaat op een geheel andere wijze dan een orkaan (hurricane) of cycloon, n.l. boven zee. Een tornado of windhoos ontstaat boven land.

(TP)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Om verschillende redenen maar in eerste instantie om duidelijkheid te scheppen. In het tornadoseizoen ontstaan er vaak verschillende tegelijk die elk hun eigen weg gaan. Door ze te benoemen met een herkenbare naam is het gemakkelijker attent te blijven voor het gevaar.
In Duitsland geven ze trouwens elk hoge- en lagedrukgebied een naam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tornado's krijgen in principe geen naam, alleen verwoestende tornado's. Zodat iedereen weet over welke tornado het gaat.

De namen van de tornado's gaan het alfabet af. Elk jaar wordt opnieuw begonnen met de letter A. Dan weet je ook nog de hoeveelste tornado het was. Met de Q en de X maken ze meestal geen namen.

Ieder gebied heeft zijn eigen namen lijst. De namen worden om de 6 jaar opnieuw gebruikt, tenzij het een dodelijke tornado was, die naam wordt niet meer gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en het moeten vrouwennamen zijn toch? of ben ik nou in de war?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf 1979 worden ook mannennamen gebruikt, denk maar aan Andrew. "Voor ons zou het gezellig kunnen klinken: ‘Andrew komt even langs’. Maar zeg hetzelfde tegen de inwoners van Florida en ze trekken lijkbleek weg. Orkaan Andrew kwam in augustus 1992 aanwaaien en eiste daarbij 26 dodelijke slachtoffers. De materiële schade bedroeg ruim 26 miljard dollar; de grootste schade ooit door een orkaan aangericht. Na Andrew volgden in 1992 Bonnie, Charley, Daniëlle, Earl en Frances. Daarna was het seizoen voorbij. Waren er meer dan zes van de superstormen geweest, dan had de Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) nog vijftien jongens en meisjesnamen voor handen, tot en met de letter w in het alfabet. Dit systeem is aan het eind van de negentiende eeuw bedacht door de Australische meteoroloog Clement Wragge. Hij begon tropische stormen te registreren onder vrouwennamen. Vanaf 1979 werden ook mannennamen gebruikt. Er circuleren zes lijsten bij de WMO. Dus elke zes jaar kom je weer orkanen tegen met dezelfde naam. Er is wel een uitzondering op die regel. Als hij of zij één keer veel levens heeft geëist, of enorme schade aangericht, dan gaat de naam naar de lijst met ‘gepensioneerde’ orkanen. Zo hoeven mensen niet nog eens met de naam geconfronteerd te worden. Andrew is dus exit. De eerste orkaan van 2010 wordt Alex." http://www.sanderkoenen.nl/index.php/2005/04/01/knutselen-aan-een-kolkende-orkaan/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
orkaan Hugo ging jaren geleden over de Maagdeneilanden.
Direct daarna was het grapje geboren:" Waarom zijn de Maagdeneilanden geen maagd meer?: Hugo was er overeen geweest"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die grap ken ik... erg gevat :)