Waar kan je als werknemer terecht wanneer de werkgever regels overtreedt omtrent arbeidsomstandigheden?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gaat hier om een uitzendbureau ,dat werknemers verplicht stelt om zich een dag eerder dan de eerste ziektedag ziek te melden.Bij het melden op de dag zelf,wordt er niet uitbetaald.

Toegevoegd na 49 minuten:
Daar bovenop wordt een boete geheven van 50 euro.
Het zijn poolse werknemers en die hebben dit maar te slikken.Ze weten niet wat ze eraan kunnen doen,dus ga ik eens een poging wagen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Om te beginnen moet je een klacht indienen bij het uitzendbureau zelf, officieel, per brief en met een ontvangstbevestiging.

Je kan, als het uitzendbureau is aangesloten bij de ABU, een klacht indienen bij de ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen).

De website daarvan is www.abu.nl

Je kan ook terecht bij je vakbond, als je daar lid van bent, of een rechtswinkel.
Antoni
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
N.B.: De website www.rechtswinkel.nl is niet van de officiële rechtswinkels. De officiële website van de Nederlandse rechtswinkels is www.rechtswinkel.info .

Andere antwoorden (1)

Dat klinkt als een 'wachtdag' bij ziekte, waarbij de eerste ziektedag voor rekening van de werknemer is. En dat is héél gebruikelijk. Soms zijn het er zelfs twee. En niet alleen bij uitzendbureaus, ook bij andere werkgevers.

Hoe bedoel je dat je verplicht bent je 'eerder dan de eerste ziektedag ziek te melden'? is dat letterlijk gezegd of geschreven? Of is dat de conclusie die je zelf trekt omdat je de eerste dag niet krijgt uitbetaald? Ik neem toch aan dat het uitzendbureau je niet aanraadt om je op goed geluk vast ziek te melden als je nog helemaal niet ziek bent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Ik had al antwoord gegeven en toen zag ik pas jouw antwoord: Je hebt helemaal gelijk! Het is heel goed mogelijk dat de vraagsteller de regels niet helemaal heeft begrepen. Ik vond de toelichting ook al een beetje vreemd. De 'wachtdag' is bedoeld om het ziekteverzuim terug te dringen en werknemers zich niet te pas en te onpas ziek te laten melden, maar alleen als ze werkelijk ziek zijn. Dat een werknemer de eerste dag van zijn ziektedag niet wordt betaald, is helemaal niet ongebruikelijk.
Antoni
14 jaar geleden
Deze gang van zaken is natuurlijk zeer verkeerd van het uitzendbureau. Een extra boete geven van 50 Euro is, volgens mij, ook illegaal. Ik betwijfel of dit uitzendbureau is aangesloten bij de ABU, maar dat kan je natuurlijk nog controleren. Wachtgeld met de betekenis, zoals jij het woord nu gebruikt, ken ik overigens niet. Wachtgeld is een vergoeding die iemand na ontslag ontvangt totdat hij een andere baan heeft gevonden. Meestal gaat het dan om politici, omdat zij vaak lastig een nieuwe baan vinden, zo is het uitgangpunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een boete voor ziekmelden mag natuurlijk absoluut niet! En een werknemer verplichten helderziend te zijn (ik voorspel dat ik morgen ziek wordt) is natuurlijk helemaal van de zotte.