Hoe kan de marketing van Open Source software worden aangepakt?

Merktpartijen zoals Microsoft, Oracle, Sap, Exact, Unit4, CA, Infor etc. kunnen geld uitgeven aan de marketing van de producten. Bij Open Source software is dat veel lastiger.

Wie heeft er een (of meerdere) leuk idee(en) hoe dit aangepakt kan worden?

Toegevoegd na 10 minuten:
Merkt=Markt (oops!)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik ben bang dat je een fundamenteel probleem aansnijdt. De beste marketing van open source is dat het a) gratis is, dat b) problemen heel snel worden opgelost, dat c) je zelf kunt kiezen welke window manager, file manager, webbrowser, enzovoort je wilt gebruiken, en dat d) je het helemaal zelf kunt instellen naar je eigen wensen.

Voor de gewone gebruiker is a) relevant.

b) zou leuk zijn, als er een automatische updatefunctie in elk onderdeel zou zitten. Dat is niet zo. Dus moet je zelf regelmatig controleren of er nieuwe versies zijn. Dat is lastig, en: zie c)

c) is iets dat veel mensen alleen maar afschrikt. "Och jee, dit systeem is al zo ingewikkeld, nou moet ik ook nog moeilijke keuzes gaan maken over dingen die ik niet begrijp!" Het moet gewoon werken, en wel net zo als bij mijn buurman en mijn oom.

Verder vereist c) dat je zelf gaat zoeken en downloaden en installeren. Tja, en dan: rpm. zip, gzip. tar, tar.gz, weetikveel welke er verder nog mogen zijn? Denk je dat ik dat aan mijn moeder kan uitleggen?

d) willen de meeste mensen zich geen zorgen over hoeven maken. En als je al iets instelt, dan graag in elk pakket op dezelfde manier.

Tenslotte heb je nog het probleem van de niet-compatibele bestandslocaties, van glibc-versies die elkaar niet verdragen, van geluidskaarten die onmogelijk aan de praat te krijgen zijn, CD-branden dat wezenlijk complexer is, onbegrijpelijke bergen die nodig zijn om een USB te kunnen gebruiken (lees: mount). Enzovoort.

Kortom, hoeveel marketing je er ook tegenaan gooit, open source zal niet appelleren aan de gewone consument. Mogelijkerwijs wel in een zakelijke omgeving, omdat daar ondersteuning is die de hele boel installeert en onderhoudt. Maar niet in de privé-omgeving.

(Ik ben in principe een voorstander van open source. Ik gebruik OpenOffice, Firefox, Thunderbird, en een aantal andere pakktten. Maar bovenstaande is de reden dat ik vorig jaar definitief ben ovgestapt van Linux naar Vista.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bovenstaande redenatie lijkt inderdaad met name op OS'en toegespitst. Want OpenOffice.org, FireFox en Thunderbird hebben wel automatische update checkers/installers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat klopt - ik had eerder Linux en trawanten in gedachten toen ik dit antwoord schreef.