Bouw je met een WAO/WIA/WaJong uitkering ook pensioen op?

Nee ik bedoel geen WW rechten en ook geen AOW, want daar heeft iedereen recht op. De vraag is: bouw je met zo'n uitkering ook pensioen op?

Mijn vader zat in de WAO en kreeg pensioen over deze periode.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Voor iemand met een arbeidsverleden die arbeidsongeschikt wordt geldt het volgende: een wettelijk recht op voortzetting van de pensioenopbouw bestaat niet. Ieder pensioenfonds heeft zijn eigen reglement met in deze. Bij sommige fondsen moet de uitkeringsgerechtigde zichzelf melden. Meldt men zich niet, dan stopt de pensioenopbouw. Niet alle fondsen repareren met terugwerkende kracht. Het is dus zaak dat men zich zo snel mogelijk meldt. Ook indien het arbeidsongeschiktheidspercentage verandert, moet het pensioenfonds daarvan op de hoogte worden gebracht. De hoogte van de betalen premie is afhankelijk van de mate van ongeschiktheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind je antwoord erg interessant, wat moet je dan doen? Kun je iets meer informatie geven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit geldt voor arbeidsongeschikten die voor men arbeidsongeschkit werd al pensioenpremie betaalden.
Informatie bij: Vereniging voor Bedrijfstakpensioenfondsen http://www.vvb.nl/
of (indien lid) bij de vakbond. Ook de voormalige werkgever moet hierover uitsluitsel kunnen geven.

Andere antwoorden (4)

Als je met pensioen AOW bedoelt, dan is het antwoord j (als je in Nederland woont).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag naar pensioen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, en wat is AOW dan? Toch ook een soort pensioen? Zeg maar basispensioen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is de betekenis van het woord pensioen een periodieke uitkering als je een bepaalde leeftijd hebt bereikt en niet (meer) werkt. En dat is de AOW ook. Maar waarschijnlijk vindt je me eigenwijs. Het is een kwestie van semantiek.
Volgens mij niet, je krijgt alleen AOW.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, voor pensioen moet je pensioenpremie betalen, en vaak draagt je werkgever daar ook aan bij, met een dergelijke uitkering kun je dan eventueel en indien mogelijk zelf iets regelen (spaarvorm oid)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zover ik weet bij wajong uitkering niet.
Belacheljk terwijl ze vaak wel werken maargoed..