Waarom maken nederlanders zich altijd zo druk over geld en of we niet teveel betalen?

terwijl dat in andere culturen minder of helemaal niet aanwezig is zodat ze ons zien als gierig.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is de vraag of nederlanders dat echt meer doen dan andere landen, maar dat is wel het vooroordeel.
Historisch gezien is het wel te verklaren. Omdat NL een klein land is waar we weinig kunnen produceren hebben we sinds de Middeleeuwen voornamelijk geleefd van internationale handel. Het geheim van een goede handelaar is natuurlijk om te zorgen dat je zo min mogelijk betaald en zo veel mogelijk betaald krijgt.
Aangezien dat echt een aangeleerd iets is en sindsdien van generatie op generatie is overgegeven, valt dat in onze cultuur nog steeds wel te merken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zolang m*n baas net doet alsof ik veel verdien, doe ik net alsof ik hard werk
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat elk dubbeltje omgekeerd kan worden. Ik denk dat dit in veel landen ook speelt maar het niet zo uitgesproken word. Ik bedoel: Iedereen is toch dol op koopjes, korting en 3 voor de prijs van 2?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
waarom teveel betalen. Dan kun je je geld toch weer ergens anders aan uitgeven?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van oudsher zijn "De Nederlanden" handelsgeesten. Rijst en specerijen uit het oosten, porcelein uit China, mensen uit Afrika (moet ook gezegd worden).

En handelaren betalen nou eenmaal liever de laagste inkoopprijs. Omdat kinderen van (voor)ouders leren, zit die handelsgeest ons inmiddels gewoon daadwerkelijk in het bloed...

Een Nederlander kijkt naar de prijs, een Zweed naar kwaliteit, en alle andere nationaliteiten zitten daar een beetje tussenin...