Het woord salaris betekent letterlijk 'zoutrantsoen' en was de betaling van een Romeins soldaat. In gebieden waar zout schaars was is het lange tijd als betaalmiddel gebruikt. Tegenwoordig kan het als een synoniem voor (arbeids)loon worden beschouwd.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wilde ik ook net zeggen! :-) Helemaal correct! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de bronvermelding...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 niks aan toe te voegen. Snelheidsprijs :lol:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Niks aan toe te voegen.
(Rara er staat vier maal +1 en je hebt maar 3 plusjes, terwijl wij allemaal mogen plussen?)
AWM
14 jaar geleden
Ja, ik moet zeggen dat mijn opzoektijd dit keer 0,7 seconden was.
Ik had nog sneller kunnen antwoorden uit mijn hoofd, maar dan doe ik alle
"Wat is je bron?" vragers te kort...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was dat niet het woord 'soldij' of is salaris daar ook weer van afgeleid?
AWM
14 jaar geleden
Ook. Ook afgeleid van zout. (sol, sal).
Alleen is soldij nog steeds soldatensalaris, salaris is algemeen geaccepteerd als loon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik weet dat soldij gebruikt wordt voor het salaris dat een militair ontvangt. Ik had de link tussen soldij en salaris echter nooit gelegd, dan bedoel ik niet qua betekenis, maar qua achtergrond en verband met het woord voor zout.