Hoe wordt de waarde van de euro bepaald?

Wie bepaald hoe elke dag de exacte waarde van de euro tegenover de dollar?

Hoe komt men dan tot cijfertjes achter de komma........blijft vreemd volgens mij.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (7)

De beurs??
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De markt. Mensen zeggen: "Hee john, doe mij eens 100 dollar! Ik geef je er 60 euro voor", en dan zegt john "Weet je, Heinrich, je krijgt ze voor 62" en na wat onderhandelen is er weer een koers vastgesteld!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dus als de conjunctuur zakt wordt het minder waard.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op de markt voor valuta. Deze markt is weer afgeleid van de verschillende productmarkten.
In voetballen: als een voetbal twee dollar kost, en een euro, dan moet een euro ook twee dollar waard zijn.
Als dit niet het geval is, en je voor een euro maar een dollar krijgt, kun je ervan uitgaan dat voetbalkopers uit de VS in Europa voetballen gaan kopen: je krijgt een Europese voetbal voor omgerekend een dollar, terwijl de Amerikaanse twee dollar kost.
Mensen die euro's bezitten zien dat Amerikanen euro's willen kopen, en dat ze er meer dan een dollar per euro voor overhebben, zodat de eurobezitters er meer dollars voor kunnen vragen. Ze zetten een hogere prijs voor de euro, net zolang totdat de waarde van de euro in evenwicht is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De waarde wordt bepaald door vraag en aanbod.

De koers wordt in feite bepaald door de inflatie en het rentepercentage in vergelijking met andere landen/munten.

Voorbeeld 1: als de rente hier stijgt ten opzichte van de VS dan wordt het aantrekkelijk voor Amerikaanse investeerders om hier hun geld op de bank te zetten. Hiervoor hebben ze euro's nodig en bieden ze dollars aan. De waarde van de euro ten opzichte van de dollar zal dus stijgen.

Voorbeeld 2: als de inflatie hier hoger is dan in de VS kun je na verloop van tijd relatief minder kopen voor je euros dan dat je kunt kopen voor je dollars (de waarde in goederen van je euros is sterker gedaald dan die van de dollars). Dus de euro is minder waard geworden ten opzichte van de dollar en de koers van de euro zou dus moeten dalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De wisselkoers is de prijs van een bepaalde munt, uitgedrukt in een andere valuta. De wisselkoers van een munt komt tot stand door vraag en aanbod op de valutamarkt.
Vragers op de valutamarkt zijn alle buitenlandse partijen die de valuta nodig hebben om in het betreffende land iets te kunnen kopen / te kunnen beleggen / te kunnen investeren.
Aanbieders op de valutamarkt zijn alle binnenlandse partijen die iets in het buitenland willen kopen/investeren/beleggen/enz en hun eigen munt willen omruilen (aanbieden) voor de benodigde vreemde valuta's.

Veranderingen in de koers van een valuta worden dus veroorzaakt door veranderingen in vraag en/of aanbod van die valuta.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De cijfertjes achter de komma komen doordat het om nogal grote bedragen gaat. Als ik een miljoen dollar koop, en ik weet een cijfertje achter de komma eentje lager te krijgen heb ik toch weer honderd euro verdiend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
uitgespaart, niet verdient.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
met dt uiteraard..