Een familielid schenkt je een groot bedrag dat hij - zo weet je zeker - oneerlijk heeft verkregen. Neem jij het aan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ik zou het er met hem/haar over hebben en ik zou het geld niet accepteren. Ik beroof zelf ook geen bank of dergelijk dus ik neem ook geen gestolen geld aan.
PS: waarschijnlijk zal de helft van de mensen die nu zegt van niet het in genoemde situatie wel doen. Verwarring stopt het nadenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (21)

Kan je beter niet doen, aangezien je dan voor witwassen veroordeeld kan worden. Daar staan behoorlijk vervelende straffen op. Met een familielid die op illegale manieren aan grote hoeveelheden geld komt zou ik sowieso niet al te veel contact hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat doe ik niet... Je moet oneerlijk verkregen geld altijd terug betalen... de wet van Karma... Dus ik kan dat niet doen... en ik doe dat ook niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jazeker...

http://www.youtube.com/watch?v=L-fVTIT4cGM
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt eraan. Als ik weet dat geld met bijv. mensenhandel of afpersing is verdiend, dan zou ik het niet willen hebben.
Als je het wel aanneemt, dan blijft het wat onrustig leven, justitie kan er later ook nog achter komen...
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Lastig, moeilijk een scherpe lijn aan te brengen. Ik geef al aan waar ik helemaal niets van wil weten.
Misschien dat als het geld oneerlijk verdiend is met voorkennis op de aandelenmarkt (wat ook niet mag) dat ik het daar minder moeilijk mee zou hebben. Zou zo maar kunnen....
"Ja, het kwaad is toch al geschiet, en ik kan het geld goed gebruiken"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk niet.

Je moet trouwens nooit geld van je familie aannemen, tenzij ze overleden zijn en het een erfenis betreft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk pak ik het wel aan, maar het hangt er wel vanaf welk familielid het me aanbied. Van familie krijg je 9 van de 10 keer toch alleen maar problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Je moet een gekregen paard niet in de bek zeiken'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is "gegeven" en "schijten" :)
Natuurlijk, het is je plicht om een machtsmiddel aan een oneerlijk mens te ontnemen voor hij er nog meer verderf mee kan zaaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor...

Dat geld bedrag neem ik zonder enige aarzeling aan. Het is tenslotte niet mijn probleem, waarop het geld verkregen is. En ik ben ook niet verantwoordelijk voor de wijze waarop de ander het geld verkregen heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, want dan komt het uiteindelijk toch nog goed terecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, waarschijnlijk zit je daarna met een schuldgevoel. Alleen het ligt aan de situatie: soms is het lastig om het terug te geven (als je het dan bijvoorbeeld al hebt gekregen). Maar als het familielid van te voren zegt: ik geef je dit, moet je zeggen: Nee dankje. Dan is er nog niks terug te draaien. Doordat je deze vraag stelt, twijfel jij (ik neem aan dat je deze situatie echt doormaakt) aan of je het wel moet doen en je weet eigenlijk wel zeker dat mensen antwoorden: niet doen. (dat dacht ik namelijk). Dus gewoon: niet doen. Waarschijnlijk voel jeje daarna voldaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan hoe het geld is verkregen maar over het algemeen zou ik het wel aannemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zeker weten van niet.
Ik houd niet van onrecht, dus ook niet van onrechtmatig verkregen geld cq spullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.

Sterker nog, als ik het vermoeden heb dat een familielid op oneerlijke manier aan een groot bedrag is gekomen, ben ik contractueel verplicht om hier melding van te doen bij de daarvoor bestemde autoriteiten.

Iets met ambtelijke integriteit en zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woordje "oneerlijk" biedt mij nog een ietsiepietsie ruimte voor een bevestigend antwoord. Als je met oneerlijk bijvoorbeeld bedoeld dat het familielid erg hard heeft onderhandelt, zou ik nog kunnen nadenken of ik het zou aannemen. Maar dan nog: als ik het persoonlijk niet eerlijk zou vinden ...zou het waarschijnlijk ook mijn eer te na zijn de schenking aan te nemen. waarschijnlijk zou ik mij met een (wat deze schenking betreft) zuiver geweten rijker voelen....
In alle andere gevallen, zeg maar de meer objectieve uitleg zou ik de schenking beslist weigeren. Afhankelijk van mijn relatie tot dat familielid zou ik dat wel optimaal tactvol willen doen. Ik zou wel duidelijk zijn in mijn "weigering". Als mijn familielid mij voldoende respecteert, zou hij ook mijn weigering moeten respecteren!
(Succes en wijsheid als deze vraag voo jou echt speelt!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk,geld is geld !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een heler is ook een steler.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Familieleden die op oneigenlijke wijze hun geld verkrijgen ben ik vermoedelijk al zo lang mee gebrouilleerd dat er tegen de tijd dat ze overlijden niet veel erfenis voor mij meer in zou zitten vrees ik - of het moet zijn om me te pesten. En nee, ik zou het inderdaad niet aannemen. Ben al niet zo'n materialistisch typetje, maar ik zou er ook niet van kunnen genieten denk ik. Enne - Karma he. Ik pieker er niet over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja en dan geef ik het rechtstreeks aan een goed doel zo ken je het natuurlijk ook witwassen:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik zo het niet aannemen. Aangezien het een familielid is zo ik ook niet meteen de politie inschakelen.