Zo is het natuurlijk niet bedoeld, maar het komt toch nog te vaak in verkeerde handen terecht. Geen ontwikkelingshulp is wat mij betreft geen optie. Wij moeten ook leven van wat deze planeet ons geeft en als dat behoorlijk wat meer is dan bij de buren mogen we echt hen ook wel wat geven.
Het probleem is echter hoe je deze hulp geeft. We kunnen zelf mensen daarnaartoe sturen die het geld uitgeven. Dat is vrij duur, we hebben vrij weinig overzicht waar het het beste heen kan en het helpt relatief weinig mensen. Wanneer je het rechtstreeks naar de regering van een hulpbehoevend land stuurt kan het in principe goedkoper (dus met minder overhead), kunnen ze het naar de plekken sturen waar het nodig is, zijn ze zelfstandiger en kun je relatief meer mensen helpen.
Maar, je voelt m al aankomen, die laatste methode is veeeel fraudegevoeliger. Ik vind dat je wanneer je geld geeft als land of organisatie, ook de verantwoordelijkheid hebt om in de gaten te houden waar dat geld heengaat, en waar nodig ingrijpt. Je kunt ontwikkelingslanden dan niet alleen directe hulp geven, maar ook managers daar iets nieuws bij leren, zodat zowel de effectiviteit van de hulp wordt vergroot, maar ook de kennis daar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ontwikkelingshulp is in de eerste plaats het zichzelf aanmeten van een geweten. Ontw. wordt gevoerd in functie van zeer complexe mechanismen : historiek met de "incompente " regering, wederzijdse belangen , poltieke machinaties, invloed van de lobbyisten. Antwoord dus : neit noodzakelijk maar zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ontwikkelingshulp gaat alleen maar naar corrupte landen, en de mensen die in armoede leven zien er meestal niets van.
dat is tenminste mijn mening.

En trouwens waarom ontwikkelingshulp als er in nederland nog zo veel mensen onder de armoede grens leven en ouderen die bijna niet verzorgd kunnen worden???

Ik zou denken zorg eerst dat alles hier in orde is voordat je geld over de balk gooit naar die corrupte landen~!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als het geld naar die incompetente regering gaat is het zeker een beloning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gebeurt helaas nog te vaak, er gaan dan ook stemmen op om alleen betrouwbare regeringen te steunen. Van mij mag dat, misschien dat de slechteriken hun gedrag dan gaan veranderen, maar in ieder geval kunnen ze geen verkeerde dingen doen met ons geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ijdele hoop.
JA

een goede regering is op alles voorbereid, dus ook natuurrampen, en die zie je vaak elk jaar weer terugkeren in verschillende landen en dan mogen wij onze knip weer trekken, investeren in preventie is altijd 0 maar wel dat de "leiders" een dikke mercedes onder un gat hebben

snap niet waarom er zo lukraak maar geld naar iedere idioot moet, je gaat de tokkie's toch ook geen blanco check geven, zonder enig toezicht te besteden aan alles wat ze leuk, lekker vinden....

vraag me ook af wat de lijdende bevolking in die arme landen uiteindelijk per saldo zien van al het geld dat wij erheen sturen, niet veel is mijn vermoeden.