Waarom mag je alleen de vlag uithangen tussen zonsop- en zonsondergang?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag is niet correct : "Blijft de vlag 's nachts in de mast, dan moet hij door schijnwerpers worden verlicht."
rose
13 jaar geleden
Dusdanig verlicht dat de kleuren goed herkenbaar zijn!

Antwoorden (5)

Een teken van respect voor de vlag, die moet niet in het duister laten hangen. Je mag hem ook 's nachts laten hangen, als je hem van twee kanten verlicht. Wist je dat?
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat wist ik niet. hoe weet je dat toch allemaal!
AWM
13 jaar geleden
http://www.goverdina.nl/ned13.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat wist ik +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee wist ik ook niet... weer wat geleerd +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima, zorgvuldig antwoord.
Hier zijn speciale vlagregels aanverbonden.
Door het ministerie van Binnenlandse zaken.
De vlag mag alleen uitgehangen worden als er een feestdag is of een 'speciale' gebeurtenis dat met ons koningshuis te maken heeft.
Volgens het protecol van de vlagregels mag de vlag niet in het donker buiten hangen.
Behalve als de vlag verlicht is, en de kleuren duidelijk zichtbaar zijn.
En aan die vlagregels daar horen wij ons aan te houden bij het uithangen van ons vlag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlaggen na zonsondergang wordt niet gedaan, omdat de driekleur dan niet meer herkenbaar is. Het mag wel als de vlag van twee kanten dusdanig belicht is dat de kleuren goed herkenbaar zijn.

De regels voor het vlaggen, zoals het alleen na zonsondergang mogen vlaggen als de vlag van twee zijden verlicht is, gelden alleen voor overheidsinstellingen, niet voor particulieren.

Particulieren staat het geheel vrij te vlaggen wanneer hun dat goed dunkt, dus ook om zich al dan niet aan de regels te conformeren.
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
In de Vlaginstructie van 1980 wordt er t.a.v. van de verlichting geen onderscheid gemaakt tussen instellingen en particulieren. http://www.goverdina.nl/ned13.html
rose
13 jaar geleden
De minister-president heeft op 22 december 1980 een vlaginstructie vastgesteld voor het uitsteken van de vlag vanaf rijksgebouwen. Voor lokale overheden geldt deze vlaginstructie ook. Voor particulieren en private instellingen bestaat een dergelijke instructie niet, maar desgevraagd wordt hen geadviseerd deze vlaginstructie te volgen. http://www.vlaggen.nl/vlaggenprotocol.html
rose
13 jaar geleden
Die min is toch niet van jou, AM?
AWM
13 jaar geleden
Jazeker, die was van mij. Maar aangezien je me overtuigd hebt in bovenstaande reactie zal ik je dubbel compenseren bij andere antwoorden, hij was niet terecht.
Wist u dat de Nederlandse vlag alleen tussen zonsopgang en zonsondergang gehesen mag worden, tenzij aan beide zijden volledig verlicht. En zo zijn er nog veel meer regels over "correct vlaggen".

De minister-president heeft op 22 december 1980 een vlaginstructie vastgesteld voor het uitsteken van de vlag vanaf rijksgebouwen. Voor lokale overheden geldt deze vlaginstructie ook. Voor particulieren en private instellingen bestaat een dergelijke instructie niet, maar desgevraagd wordt hen geadviseerd deze vlaginstructie te volgen.

Wanneer de vlag uitsteken en hoe?
De Nederlandse vlag mag alleen tussen zonsopgang en zonsondergang gehesen worden, tenzij aan beide zijden volledig verlicht. Voor het halfstok hijsen van de vlag wordt de vlag eerst vol gehesen, daarna wordt zij langzaam en statig neergehaald. Bij het neerhalen van een halfstok gehesen vlag wordt deze eerst langzaam en statig vol gehesen en vervolgens op dezelfde wijze neergehaald. De vlag mag de grond niet raken.

Nationale dodenherdenking
Op 4 mei wordt de vlag halfstok gehesen vanaf 18.00 uur tot zonsondergang.
Samen met andere vlaggen
Wanneer de Nederlandse vlag gehesen wordt samen met andere vlaggen, dient de Nederlandse vlag een ereplaats in te nemen. De ereplaats is de beste plaats, die afhankelijk van de situatie is: vooraan, midden of links vanuit het (aankomend) publiek gezien.

Vlaggen bij andere gelegenheden
Ook voor andere doeleinden mag de vlag gehesen worden. Bijvoorbeeld bij het behalen van een schooldiploma of het vieren van een jubileum. Tijdens officiële inkomende bezoeken van staatshoofden wordt alleen gevlagd in de plaatsen die worden bezocht. Bij bijzondere gebeurtenissen zoals geboorte, huwelijk en overlijden binnen de Koninklijke familie kan er een speciale regeling afgekondigd worden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het is niet toegestaan de vlag ‘s avonds buiten te laten hangen.

Een enkele keer kan hierop een uitzondering worden gemaakt. De Nederlandse vlag mag dan wel ‘s nachts blijven hangen, maar dan moet de vlag aan beide zijden door schijnwerpers worden verlicht.

Verboden bij wet niet, maar wel heel onbeleefd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het vlag protocol is alleen voor overheidsgebouwen, als particulier kun je de vlag uithangen wanneer jij dat wil.
Eigenlijk puur voor respect van de vlag. Hij dient volgens het protocol in het donker van beide kanten belicht te zijn. Echter, is dit wat het protocol zegt, maar deze zogenaamde vlag instructies zijn in geen enkele wet te bekennen. Het is dus 100% legaal om de vlag 24 uur per dag, 7 dagen per week en 365/366 dagen per jaar te laten wapperen, ongeacht omstandigheden. Alleen als de vlag het verkeer hindert is dat strafbaar, maar dat is puur op grond van 'veroorzaken van gevaar in het verkeer' en niet de vlag op zichzelf.