Omdat we in paniek raken als we een dag niets kunnen kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het ligt eraan wat er in je CAO staat. Ik ben één van de minder gelukkigen die ook op die dag de hele dag aan het werk mogen. En lang niet alle winkels zijn open, ik sprak vandaag de eigenaar van een kledingwinkel en die is dicht, zij vertelde me tevens dat bijna alle winkels in die plaats dicht zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iedereen werkt, komen er weinig mensen in de winkel, maar juist als iedereen vrij is, is het lucratief om de winkel open te gooien. Veel mensen hebben niet zo veel met die feesten en dan gaan ze juist winkelen. Vandaar dat juist op dat soort dagen vaak ook de woonmalls en plantencentra open zijn. Het is interessant voor de winkeliers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Economische belangen.
Helaas zijn er ook steeds meer supermarkten tot heel laat in de avond open en zelfs op zondag.

Dus ook op feestdagen.
Dan schijnt er goed verdiend te kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat 5 mei, ook die ene keer in de vijf jaar, géén nationale vrije dag is.

Met andere woorden: 'iedereen is vrij' klopt simpelweg niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist omdat er zoveel mensen vrij zijn is het commercieel gezien een zeer interessante dag voor winkels. Veel mensen zullen er een dagje op uit gaan en je zal wel gek zijn als je dan je winkel dicht houdt. Daarbij is het geen verplichting om dicht te blijven of om je personeel vrij te geven. Dit is een keuze die je zelf kunt maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat iedereen vrij is. Maar 'iedereen' is wel een beetje ene ruim begrip hoor ; in de regel zijn alleen mensen die op kantoren en fabrieken werken vrij.
Horecapersoneel, winkelpersoneel, mensen die in de zorg of bij de politie werken, vuilnismannen, noem maar op, zijn ECHT niet vrij op dat soort dagen.

En als 'iedereen' vrij is, willen ze ook allemaal de stad in kunnen en inkopen kunnen doen - anders heb je niks aan je vrije dag natuurlijk :roll: . Winkels zijn ook niet gek en weten dat ze op die dagen enorme omzetten kunnen draaien, die echt éxtra zijn bovenop de normale verkopen, omdat mensen vele impulsaankopen doen. Een beetje winkelier (met voldoende personeel) zorgt dus dat hij zijn toko open heeft op dergelijke dagen.