Zou een multiculturele feestdag beter zijn dan koninginnedag?

Koninginnedag is oorspronkelijk ontstaan om het Nederland gevoel bij de inwoners van het jonge koninkrijk een beetje te stimuleren. Dat is eigenlijk vandaag de dag niet echt meer nodig.

Ik las net een krantenartikel over een Turkse vereniging in Den Haag die morgen een Turks cultureel evenement hebben georganiseerd, hier zijn nogal wat buurtbewoners op tegen omdat het onze nationale feestdag is morgen! (http://www.turkishplace.com/forum/topic/2910226/buurt-baalt-van-turks-feest-op-koninginnedag/)

Als ik dan de reacties van de Turken op dit krantenartikel lees merk ik vooral dat zij zich absoluut niet verbonden voelen met Nederland, ze voelen zich Turks en niet Nederlands. Dat vind ik persoonlijk erg jammer.

Zou het een idee zijn om koninginnedag af te schaffen, wat dus eigenlijk een beetje een nationalistisch feest is. En hiervoor iets te organiseren waartoe elke bevolkingsgroep in Nederland zich aangetrokken voelt? Een feest waar we ons samenzijn in Nederland vieren bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Ivana
13 jaar geleden
Jij gooit voor de gein zeker een knuppel in het hoenderhok????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heb ik inderdaad een gevoelige snaar geraakt. :P En schijnbaar is het Nederland gevoel nog sterk aanwezig, dat heb ik niet zo, maar wel weer iets geleerd;)

Antwoorden (17)

nee. wij wonen in nederland hier, en koninginnedag hoort er gewoon bij.
nederland mag wel een beetje nederlands blijven toch ?
de mensen uit andere landen kunnen toch gewoon meefeesten met ons.
waarom moeten wij ons altijd alleen aanpassen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pluseen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij en zij
Nee, ik heb niks tegen een multiculturele feestdag; graag zelfs, feestje !
Maar wel NAAST onze Koninginnedag; volgens mij is Nederland daar behoorlijk uniek in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat zou een HEEL slecht idee zijn.
Nederland verkwanselt haar culturele erfgoed al veel te veel, en zeker ook ten faveure van dergelijke zogenaamde 'multiculti-feestdagen' (waarop in de regel de Nederlander schromelijk ontbreekt, op een paar politiek correcte buurthuismiepen na), en dat moeten we niet NOG erger proberen te maken dan het al is.

Dat ze zcih vooral turks voelen en niet Nederlands, is omdat ze in dit land ook vooral als Turk behandeld worden, en niet als de Nederlander die ze soms al twee generaties lang zijn. Endat geldt niet alleen voor Turken trouwens.

Als je in een land woont, doe je ook mee met de nationale folklore. Dat stukje investering mag minimaal van je verwacht worden.
Ik ben ook geen fan van Schuttersfeesten, maar als je in een Duits dorp woont, hoort dat erbij en pak je een pilsje mee (zelfs als geheelonthouder).

Koninginnedag afschaffen ; terwijl dat zo populair is onder de Nederlandse bevolking én na Sinterklaas een van de laatste stukjes folklore die we hebben ; het moet niet gekker worden zeg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zo'n Turks of anderszins doelgroepen-feestje zou alleen al uit RESPECT verboden moeten worden op Koninginnedag ;er zijn nog ruim 300 andere dagen in het jaar om uit te kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pluseen
Absoluut niet.
Koninginnedag hoort bij ons land, onze nationaliteit en vooral onze monarchie. Oftewel: het is een onmisbaar onderdeel van onze cultuur, zolang het koningshuis voortbestaan, en wat mij betreft daarna ook nog.

Er is geen enkele reden voor Nederland om zich op de door jou geopperde manier aan te passen aan andere culturen die zich binnen onze landsgrenzen begeven. Dat die mensen zich Turks voelen i.p.v. Nederlands heeft er voor een groot deel mee te maken dat ze sociaal niet goed integreren.

Mocht de Turkse gemeenschap daadwerkelijk willen inburgeren - dus ook sociaal-cultureel - dan zouden ze er alvast mee kunnen beginnen om morgen lekker mee te feesten.

Ze zijn immers van harte welkom en Beatrix is net zo goed hun koningin als die van de autochtone gemeenschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pluseen
Nee, niet afschaffen. Het is vooral zo leuk dat ieder land zijn eigen festiviteiten heeft.

Als overal in de wereld een grote pot ontstond en de soep goed werd doorgeroerd zodat festiviteiten met speciale kenmerken niet meer bestonden, wat heeft het dan nog voor zin andere landen te bezoeken en andere culturele evenementen te beleven.

Morgen komt mijn nichtje uit Australië speciaal vanuit Londen hierheen om ons feest, wat over de hele wereld gekend is, mee te beleven.

Wij vierden in Australië een feest met Aboriginals. Ik zal het nooit meer vergeten.
13 jaar geleden
Wat mij een veel leuker idee lijkt : gewoon een multi-culti-feestdag, én Koninginnedag. Waarom zou je iets gaan omvormen? Méér feesten - is voor iedereen leuk !!

Al vraag ik me heel eerlijk gezegd af, of de bij ons ingeburgerde mensen wel zo 'in' zijn voor een straatfeest...
Bij de inburgeringscursus waar ik stage loop, lukte het niet eens een koffie-rondje op een terrasje te organiseren. De meesten hadden daar gewoon geen behoefte aan.

En dan geldt natuurlijk : vrijheid blijheid.

Ik vind, dat Koninginnedag moet blijven, net als Sinterklaas en Kerstfeest. Dat maakt onze cultuur 'nederlands'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook, zolang ze in Nederland wonen,nederlandse uitkeringen hebben,nederlandse betrekkingen hebben,nederlandse klanten hebben,toch ook hun koningin?
Als ze deze dag meevieren is het toch al een multiculti feestje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Koninginnedag is al super-multiculti, volgens mij doen ook nieuwe Nederlanders er fanatiek aan mee. Dat werkt prima zo. Ik kan me niet voorstellen dat er onder onze minderheden mensen zij die serieus menen dat we dit feest op moeten geven, hooguit is het handig om dan een gerelateerd feestje te geven omdat iedereen dan toch al vrij is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neeeeee!!! Koninginnedag hoort bij Nederland en dat houden we ook zo.

Je hoeft iets toch niet af te schaffen om een multicultifeest te introduceren? Bovendien doet iedereen in Nederland mee aan koninginnedag, dus het is al multiculti genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja!!! we noemen het positieve discriminatie dag en geven de alochtoontjes eireren om mee te gooien naar ons. dat word gezzelig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet je zo kleinerend zijn ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een beetje charcheren dat geef ik toe, mischien net over het randje. maar sinds de discussie over zwarte piet wel of niet ben ik een beetje allergiisch gworden voor PC toenadering van gewone nederlanders die wij dan toch positief willen bevoordelen. het werkt maar een kant op gelijkheid is gelijkheid... niet vrouwen aannnemen om een quotum te halen niet zware piet afschaffen en een multi cultidag daar moeten we niet aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja daar heb je een punt. Dit kon ik alleen niet opmaken uit je antwoord ;). Wilde er namelijk niet eens over nadenken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Menno, daar gaat het ook helemaal niet om. Het gaat er niet om dat wij Nederlanders buitenlanders zich hier thuis moeten laten voelen, het gaat erom dat we ons één moeten voelen als mensen en niet wij als Nederlanders en zij als Allochtonen/Buitenlanders.
nee, Koninginnedag niet afschaffen, kom op: mooi feest!

wél zouden we een multi-cultidag erbij kunnen organiseren.
met alle bevolkingsgroepen in ons land samen.
dat zou een mooi feest erbij kunnen opleveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Turken zijn heel erg op zichzelf, de eigen bevolkingsgroep, gericht, dat geven ze zelf toe. Op een multiculti feestje zullen ze ook binnen hun eigen groep blijven dus dat zal weinig veranderen. Van mij mogen ze dan ook best een eigen feestje bouwen, maar veel andere Nederlanders ook van buitenlandse origine vinden Koninginnedag ook leuk net als de meeste oorspronkelijke Nederlanders.
Geen enkele reden voor verandering dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit is ons feest en als de multiculturele samenleving zich aanpast en mee doet, hebben we er allemaal plezier van. Dan heb je uiteindelijk toch een multiculturele koninginnedag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, vind ik geen goed plan.

Ik word nu soms al goed zat van al dat multiculti gedoe in Nederland. In mijn jeugd waren er ook Turken in Nederland, en niemand sprak over integreren, en multiculti feesten.

En op koninginne dag kun je op druk bezochte plekken ook al geen geen 100 meter lopen, voordat je weer een standje tegenkomt, met Turken die halal vlees staan te bakken.

Ze zijn al dertig jaar geleden geïntegreerd. Waarom zou dat nu nogmaals moeten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben helemaal voor een multi culturele feestdag maar dan voor of na koninginnedag.. niet tijdens.
2 feesten, elk met een eigen thema.

Overigens is koninginnedag toch eigenlijk al hartstikke multi culti?

Mijn antwoord is dus nee, we moeten koninginnedag niet vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee niet doen, bij Koninginnedag ben je echt bij betrokken en een ander feest zou alleen maar surrogaat zijn. Nooit doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier gaan mijn haren letterlijk van overeind staan! Sinds ik in het buitenland woon merk ik dat ik veel "Nederlandser" en "Oranjegezinder" ben geworden dan dat ik ooit zou verwachten! Daarin snap ik de turkse gemeenschap maar al te goed! Maar er is geen háár op mijn hoofd die eraan denkt om een oer-hollands feest te veranderen voor groepjes die zich weigeren aan te passen aan de Nederlandse cultuur! Ze wonen in Nederland en hebben dat toch te respecteren, net zoals ik mij hier heb aangepast aan de gewoontes en gebruiken!

Ik heb net op tv héérlijk naar Koninginnedag gekeken via de wereldzender, en zag veel mensen van surinaamse afkomst. En vast ook indonesische e.a.

Koninginnedag moet er voor iedereen zijn, ook in gebruiken (volgens mij gebeurt dat al)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Multiculturele feestdag, geweldig! Goed idee! Maar laat Koninginnedag blijven! Iedereen heeft recht op zijn gebruiken en zijn nationaliteit, vergeet dan alsjeblieft niet de autochtonen!

P.s. buren zijn net langsgeweest omdat ik de NL vlag heb uithangen "Je bent een dag te vroeg hoor, morgen is het feest". Ze vinden het leuk om te horen dat ik Koninginnedag vier, op mijn manier dan.