Ik werk ook op 5 mei, het is een nationale feestdag, maar geen nationale vrije dag.

In sommige cao's is het vastgelegd, in sommige niet. Bij sommige is het eens in de 5 jaar, maar dat ligt er maar net aan.

Werkze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is kennelijk per cao verschillend ( private sector ) ik ben zelf in overheids dienst en ben ieder jaar op 5 mei vrij.
maar als ik jou was zou ik in het cao kijken wat daar over geschreven staat .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mei 2010, bevrijdingsdag, vrije dag?

Een veel gehoorde vraag aan ons is: is 5 mei 2010 een vrije dag?

Sinds 1990 is 5 Mei, bevrijdingsdag, een officiele nationale feestdag maar het is geen verplichte vrije dag. Wilt u weten wat de vlaginstructies zijn op 4 en 5 mei? Klik hier.

In veel CAO's is vastgelegd dat er om de 5 jaar wel een vrije dag gegeven zal worden (2010, 2015, 2020).

Dit betekend dat 5 mei 2010 wel een officieel erkende feestdag is. Daardoor is de kans groot dat u in 2010 wel vrij bent op 5 mei.

Voor het basis en voortgezet onderwijs geldt dat het school bestuur besluit of de school gesloten is op 5 mei.

Als u bij de rijksoverheid werkt bent u waar mogelijk vrij. Het hangt af van uw dienst. De overheden en semi-overheden volgens het beleid van de rijksoverheid maar mogen daarvan afwijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke feestdag je ook hebt er zijn altijd groepen die gewoon moeten werken. Stel dat de politie vrij is, of de brandweer, ambulance, dat kan natuurlijk niet. Er zijn dus altijd groepen die werken.
Ik zelf heb bij een helpdesk gewerkt die 7 dagen per week open was, 365/366 dagen per jaar. Ook daar heb je dus geen verplichte vrije dagen.
Wel verdien je vaak meer op dat soort dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet ook gewoon werken want ik val onder de Metalektro. En dat is balen want ik kan toch niemand bereiken die dag. Maar het is wel een mooie dag om eens even wat achterstallige zaken weg te werken zonder steeds gestoord te worden.

Goede raad voor over vijf jaar: Gewoon een snipperdag nemen! ;-)
Bronnen: