Omdat de wet daar anders is. Je hebt daar trouwens wel een vergunning nodig om het af te steken, voor knalvuurwerk heb je al een vegunning nodig om te kopen, zo makkelijk komen ze dus niet aan vuurwerk. Met oud & nieuw wordt het gedoogd, maar officieël ben je strafbaar:
"Vergunning Belgische ingezetenen
Het grootste deel van de collectie kan door iedereen, ouder dan 16 jaar, worden aangekocht zonder vergunning. Dit geldt voor siervuurwerk. (dat soms nog harder knalt dan knalvuurwerk)

Enkel voor de aankoop van knalvuurwerk, door een Belg, is een vergunning vereist.

Dit geldt alleen voor Belgisch ingezetenen, die kopen in een Belgische winkel!

Onder knalvuurwerk wordt verstaan: vuurwerk dat enkel een knal voortbrengt, zonder siereffect. Bijvoorbeeld strijkers, matten en rollen.

Je kunt deze vergunning krijgen bij de gemeente waar je het vuurwerk wilt afsteken.

Voor de aankoop van siervuurwerk is geen vergunning nodig. Om het af te steken echter wel. De meeste gemeentes gedogen siervuurwerk afsteken op 31 december, ook zonder vergunning.
Officieel ben je strafbaar.

Als je op een andere datum vuurwerk afsteekt, bijvoorbeeld bij een bruiloft, zorg dan voor een vergunning. Verwittig ook je buren en zorg voor zo weinig mogelijk overlast."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dacht dat die erbij stond ;-) http://vuurwerknieuws.wordpress.com/infowetgeving-over-vuurwerk-in-belgie/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Persoonlijk vind ik dit ook een goede regeling. Mag NL best een voorbeeld aan nemen :-)