Halloween, afgeleid van All Hallows' eve(ning), is de Engelse naam voor allerheiligenavond. Het feest wordt gevierd op 31 oktober, de avond voor Allerheiligen, 1 november. In de Keltische kalender begon het jaar op 1 november, en dus was 31 oktober toen oudejaarsavond. Dit was een heidens feest. De katholieke kerk maakte er later Allerheiligen(avond) van. Het feest is in de negentiende eeuw door Ierse immigranten naar de Verenigde Staten gebracht.

In Engeland werd Halloween vooral door de Kelten gevierd. De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen, werden aangetrokken door voedsel voor het neer te leggen op de deuren. Om echter de boze geesten af te weren droegen de Kelten maskers. Toen de Romeinen de Britse eilanden binnenvielen vermengden ze de Keltische traditie met hun eigen tradities, die eind oktober natuurlijk de viering van de oogst betroffen, en ook het eren van de doden.
Amadea
10 jaar geleden
Halloween is terug te voeren op de oude Kelten in Groot-Brittannië en Ierland.
Op de volle maan die het dichtst bij 1 november lag, vierden ze het feest van Samhain, wat „het einde van de zomer” betekent.
Ze geloofden dat tijdens Samhain de sluier tussen de mensenwereld en de bovennatuurlijke wereld werd weggenomen en dat er geesten, zowel goede als boze, over de aarde zwierven. De zielen van de doden, zo dacht men, keerden naar hun huis terug, en de familie zette voedsel en drank voor deze geesten neer in de hoop hen gunstig te stemmen. Dus wanneer kinderen nu als spoken of heksen verkleed langs de huizen gaan en met ondeugende streken dreigen als ze geen snoep krijgen, zetten ze onbewust de riten van Samhain voort.