Bevrijdingsdag, 5 mei
Sinds 1990 is 5 mei door de overheid aangewezen als nationale feestdag. Daarbij is de oproep gedaan om 5 mei als jaarlijkse vrije dag met behoud van loon aan te merken. De STAR heeft echter de aanbeveling uit de jaren vijftig gehandhaafd om alleen in lustrumjaren op 5 mei vrijaf te geven. In 2008 is er geen sprake van een lustrumjaar. \

Toegevoegd na 9 minuten:
In veel CAO's is vastgelegd dat er om de 5 jaar wel een vrije dag gegeven zal worden (2010, 2015, 2020).

Toegevoegd na 10 minuten:
Dit betekend dat 5 mei 2010 wel een officieel erkende feestdag is. Daardoor is de kans groot dat u in 2010 wel vrij bent op 5 mei.

Voor het basis en voortgezet onderwijs geldt dat het school bestuur besluit of de school gesloten is op 5 mei.

Als u bij de rijksoverheid werkt bent u waar mogelijk vrij. Het hangt af van uw dienst. De overheden en semi-overheden volgens het beleid van de rijksoverheid maar mogen daarvan afwijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en? Is het nou een vrije dag dit jaar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt een oude bron gebruikt. Hierdoor komt je antwoord wat verwarrend over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, nou is het duidelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een beetje verkeerd geknipt en geplakt

Andere antwoorden (4)

Werkgevers zijn niet verplicht deze dag vrij te geven..
maar wanneer het in het CAO vermeld staat dan heb je wel een lekkere dag vrij !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, want dit jaar (2010) is het een zogenaamd lustrumjaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas Wimmie, dat is fout. Het is wel een zogenaamd lustrumjaar, maar als in je CAO niet opgenomen is dat je eens in de 5 jaar vrijkrijgt, dan heb je geen vrij. Ik ben dus één van die weinigen die op 5 mei lekker door mag werken (terwijl al mijn klanten vrij zijn).
Bevrijdingsdag is wel erkend als nationale feestdag, maar dit betekent niet dat je werkgever verplicht is om je elk jaar op die dag vrij te geven. Het is afhankelijk van de sector waarin je werkzaam bent. Uitzonderingen zijn de lustrumjaren, dus 2010, 2015, 2020 etc.
Dus dit haar is je werkgever wel verplicht om je vrij te geven op Bevrijdingsdag.

Zie bron voor meer informatie over de nationale feestdagen in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zie ook vraag van maand terug.!

http://www.goeievraag.nl/vraag/mei-jaar-officiele-feestdag-waarbij.37469