Bij pasen vieren Christenen dat Jezus is opgestaan uit de dood toen hij op goede vrijdag voor hun zonden stierf. Bij hemelvaart vieren ze dat Jezus via de hemel naar God ging.

Toegevoegd na 3 minuten:
En voor het geval je ook wilt weten wat Pinksteren is:

Tijdens het pinksterfeest wordt herdacht dat de Heilige Geest, de derde Persoon van de Allerheiligste Drie-eenheid, neerdaalde uit de hemel op de apostelen en andere aanwezige gelovigen. Na Jezus' dood op Goede Vrijdag en zijn verrijzenis op Pasen hadden de leerlingen van Jezus nog veertig dagen lang de steun van zijn aanwezigheid gehad waarbij hij hen nog eens uitlegde wat de betekenis was van alles wat hij gedaan had tijdens zijn openbare optreden. Op de veertigste dag van Pasen (let op: niet de veertigste dag na Pasen) werden de leerlingen door Jezus' Hemelvaart alleen achtergelaten. Wel had hij beloofd dat hij de Geest van God, de Heilige Geest zou sturen die hen geestelijk verder zou leiden en hun de kracht zou geven om getuigen van het evangelie te zijn. Op de vijftigste dag van Pasen, tien dagen na Hemelvaart, kwam de beloofde Heilige Geest dan ook over de discipelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1) Pasen is opstanding van de Here Jezus na de kruising. Hij stond op uit het graf.
Hij versloeg de boze in het dodenrijk.
2) De Hemelvaart, toen steeg de Here Jezus van de Olijfberg op naar de hemel.

De Here Jezus stond op uit het graf met een opstandingslichaam, een hemelslichaam.
Eens zullen de gelovigen in Hem ook zo'n lichaam ontvangen.
Het is een soort lichaam zoals de engelen hebben.
Hierdoor kon Hij naar de hemel gaan.