Als particulier hoef je je niet te houden aan de vlaginstructie voor de overheid, je mag dus elke vlag de vlag hijsen en neerhalen.

In die vlaginstructie van de overheid staat voor bijna alle dagen een 'tussen haakjes' datum waarop gevlagd moet worden als een 'vlagdag' op zondag of een christelijke feestdag valt. In zo'n geval wordt de daaraanvoorafgaande of daaropvolgende dag de vlag uitgestoken.

Dodenherdenking en Bevrijdingsdag zijn wat dat betreft bijzonder. Daar is vermeld:

4 mei: Dodenherdenking, vlag halfstok, van 18.00 uur tot zonsondergang (UV);
5 mei: Bevrijdingsdag (UV);

Achter deze twee data staat geen datum 'tussen haakjes'. Op 4 en 5 mei wordt dus gevlagd op de dag zelf, ongeacht op welke dag die data vallen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is nog es een duidelijk antwoord! THX