Voor de 3e keer hoor ik (31.12.12-16.00 uur) over glühwein drinken met oud&nieuw, is dat (een nieuwe) traditie ?

oud & nieuw: oliebollen en champagne, oké ook appelflappen en andere lekkere dingen, maar "glühwein" ? voor mij hoort dat bij wintersport, of liever bij "après-ski".
waar komt dit vandaan "glühwein" met oud & nieuw ? dat is de vraag eigenlijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het drinken van glühwein is in Nederland zeker een traditie,
voor zo lang ik weet.
Maar dan hoorde het eigenlijk altijd bij Kerstmis.
Glühwein (letterlijk: gloeiwijn) is een alcoholische drank, die in het midden van Europa vooral in de periode vlak voor de kerstmis wordt gedronken.

Traditioneel wordt glühwein gedronken op de Duitse Weihnachtsmarkt, op alle kerstmarkten in Duitsland, en nu ook in Nederland, staan wel kraampjes met warme wijn.
Dus waar het vandaan komt: Vanuit Duitsland.

Ik heb het altijd zelf gemaakt, want het ruikt heerlijk: warme wijn met kaneel. Dat geeft je huis een feestelijke tint. Maar je kunt tegenwoordig goede kant-en-klare gluhwein kopen.
Het is gewoon een lekker, echt winters drankje.
En daarom is het niet zo raar dat het uitgebreid is naar Oud-en-Nieuw.

Glühwein wordt trouwens in Nederland ook met Sinterklaas gedronken en heet dan bisschopswijn, met dien verstande dat bisschopswijn wordt gemaakt met sinaasappel en glühwein met citroen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat is geen traditie. Het is meer gebaseerd op het feit dat de kerstdagen en de jaarwisseling in Nederland in de winter plaatsvinden. Op koude donkere avonden is een warm zoet glas wijn lekker en gezellig. En een welkome variatie op de warme chocolademelk. Bovendien is een fles glühwein veel betaalbaarder dan een fles champagne. Terwijl het, wat mij betreft, even lekker smaakt!

Toegevoegd na 8 minuten:
Nu bedenk ik dat de prijs waarschijnlijk de hoofdreden is dat er zoveel wordt gesproken over het drinken van glühwein. Want er zijn veel mensen die in deze economisch slechte tijd zuinig moeten doen. Voor één fles champagne kan je vier flessen goede glühwein kopen!
Amadea
11 jaar geleden
En toch wordt er vrij algemeen in Nederland en in het buitenland dat traditioneel op oudejaarsavond glühwein gedronken. Het is zeker zo, dat het niet alleen in wintersport gebieden en tijdens après-ski traditie is. Het komt onder anderen uit Duitsland, Belgie, Frankrijk en Zwitserland. Kijk de link maar eens.