Levert vuurwerk geld op voor de overheid of kost het juist geld?

Vuurwerk levert in mijn ogen veel geld op voor de overheid denk aan de btw (en weet niet of er accijns op zit). Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het opweegt tegen de kosten. Schoonmaken van de straten en letsel bij mensen met in sommige gevallen (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid als gevolg.

Zijn er cijfers bekend?

Toegevoegd na 6 dagen:
Ondanks het eerste en enige antwoord, ben ik er nog niet van overtuigd dat dit veel geld op levert. Wanneer er alleen BTW op zit en er zou een verbod opkomen kopen mensen namelijk wel andere dingen zonder maatschappelijke kosten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, de overheid 'verdient' aan de verkoop van vuurwerk door de BTW. Over een accijns weet ik niets, maar het zou me niet verbazen. In 2008 in er gepleit voor een extra belasting op vuurwerk, maar dit is er niet door gekomen.
Door het invoeren van de belasting hoopt men overlast, slachtoffers en vernielingen door vuurwerk te verminderen, critici betwijfelen of dit de juiste manier is. De overheid heeft dus enige 'inkomsten' van vuurwerk, maar ook een hoop kosten; het opruimen van de straten, gewonden, (politie)controles, vernielingen ed. Concrete cijfers heb ik niet, maar laten we duidelijk zijn; het is geen inkomstenbron

Antwoorden (2)

Het levert de staat nog altijd voldoende op om het niet te verbieden.

De kosten van letsel worden gedragen door de ziektekostenverzekeraars, ook dat brengt geld in het laadje voor de staat, alleen de arbeidsongeschiktheid kost de staat geld maar dat weegt niet op tegen de miljoenen die de staat er aan verdient.

even een eenvoudig rekensommetje:

Bij een verkoop van €40.000.000,00 aan vuurwerk levert dat de staat bijna €7.000.000,00 aan BTW op, dan hebben we het nog niet over de inkomstenbelastingen van elkeen die betrokken is bij de verkoop van het vuurwerk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou een groot deel van dat geld niet anders aan andere dingen worden uitgegeven worden, met een vergelijkbaar effect voor de schatkist? ( - niet van mij)
ronron1212
11 jaar geleden
Deze opbrengsten zijn een kleinigheidje voor de schatkist daar praten we over miljarden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kosten letsel voor ziektekostenverzekering en levert de staat geld op?
Ik dacht het niet de staat moet elk jaar miljarden bijleggen voor de ziektekosten. Dus elk letsel minder betekent dat de staat minder hoeft bij te leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Linden, Het wordt hoogtijd dat je je eigen wat meer verdiept in dergelijke dingen en niet zomaar wat neer pent. De staat draagt elk jaar enkel bij aan de verplichte basisverzekering die elkeen verplicht heeft, de staat draagt niet bij aan de kosten die een verzekeraar maakt om iemand te laten herstellen, enkel als er blijvend letsel is dient de staat in de vorm van het AWBZ de extra kosten te betalen.
En elke behandeling die een arts uitvoert is weer tijd waarvoor een arts betaald krijgt dus ook inkomsten belasting over betaald moet worden (artsen zijn alleen vrijgesteld van BTW). Ronron; Ook voor de overheid geld: Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd. Mendelson Dat durft ik niet te stellen of te betwijfelen, zeker is dat de staat nu een inkomen heeft aan het vuurwerk, waar het geld naar toegaat als het vuurwerk afgeschaft wordt is de grote vraag, mogelijk dat het dan in drank omgezet wordt wat nog meer slachtoffers eist dan vuurwerk.
ronron1212
11 jaar geleden
heodbn dat ben ik met je eens maar het gaat mijn om het antwoord € 7.000.000 dat is geem reden om blij mee te zijn en een belang te hebben zeker niet gezien de andere kosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://binnenland.nieuws.nl/678996
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Linden ik kopieer 1 zin uit de door jou gegeven link: "Vuurwerkletsel en de gevolgen daarvan kosten de Nederlandse samenleving gemiddeld 2,2 miljoen euro per jaarwisseling." Samenleving en staat zijn twee verschillende dingen, bij de samenleving horen ook de bedrijven die mee moeten betalen aan de ziektewet, de verzekeraars die moeten betalen voor de schades en letsel behandeling, de particulieren die zelf verband moeten aanschaffen. Ook jou vraag is hiermee beantwoord Ronron, bij een kostenpost van 2,2 miljoen houdt de staat nog altijd 4.8miljoen over. Ben het wel met jou eens dat van mij vandaag nog het particulier vuurwerk verboden mag worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens zou ik diegene die de minnen hebben gegeten willen verzoeken dan het goede antwoord hier te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@theodbn. Ik sprak geen oordeel uit. Vroeg me alleen af of je de opbrengsten voor de schatkist zo mocht berekenen. Drank levert ook accijns op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja op alcohol, brandstoffen en tabak worden nog extra accijns geheven, ook mij is het niet bekend of er op vuurwerk extra accijns zit, zou van mij mogen.
Ik heb voor 80 euro vuurwerk gekocht, dus zo'n 16 euro BTW betaald. Het ging om 3 potten en 6 pijlen, dus als ik het zelf niet ogeruimd had, dan is er ongeveer 1.80 euro per item beschikbaar voor het opvegen. Dat lijkt me te doen (voor zulke bedragen ruim ik graag zelf de hele stad op). Verder heeft de feestwinkel extra inkomen waardoor die de rest van het jaar kan open blijven om leuke dingen te verkopen. Ook de makers en de tussenhandel hebben hier inkomen van. Het aantal gewonden en doden is hetzelfde als de gemiddelde dag met werk en sportslachtoffers. Verkeer is veel gevaarlijker. Welke maatschappelijke kosten heb ik gemist?