Is het veiliger om vuurwerk eerst neer te leggen en dan aan te steken of uit je handen aansteken en gooien?

Eerste keer dat ik echt vuurwerk afsteek met wat vrienden en ben er nog niet bepaald zeker van. Enige tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Het is niet aan te raden om vuurwerk vanuit je hand aan te steken. bovensien begint veilig omgaan met vuurwerk al voordat je het afsteekt:
Experimenteer niet zelf met vuurwerk: maak vuurwerk nooit open!
Steek vuurwerk nooit los in jas- of broekzakken.
Trek kleding aan die tegen een stootje of vonk kan (dus geen nylon). En ook niet iets met een capuchon.
Lees de gebruiksaanwijzing van te voren. In het donker kun je niet lezen.
Tips voor het afsteken:
Zorg dat siervuurwerk altijd stevig en stabiel staat. Zet pijlen altijd in een fles, half gevuld met zand. Sla voor grote vuurpijlen een pvc-buis in de grond.

Zet vuurwerkpotten altijd klem tussen twee stenen.

Steek vuurwerk aan met een aansteeklont, sigaret of sigaar.
Gebruik nooit lucifers of een aansteker.

Steek geen vuurwerk uit je hand af.
Steek weigeraars (vuurwerk dat niet is afgegaan) nooit opnieuw aan.

Zorg dat anderen minstens zes meter afstand houden.
naar boven

Gooi nooit vuurwerk naar iemand toe. Ook niet naar dieren!

Ruim alles weer op!
Klaar met afsteken? Ruim dan de rommel op. Laat geen vuurwerk op straat liggen. En helemaal geen vuurwerk wat niet is afgegaan. Veel kleine kinderen zoeken de volgende dag naar vuurwerkresten en proberen die opnieuw af te steken.

Bescherm je ogen met een vuurwerkbril
Elk jaar lopen honderden mensen ernstig oogletsel op door vuurwerk. Je kunt je ogen beschermen met een speciale vuurwerkbril. Die kun je rond de jaarwisseling voor een paar euro kopen bij veel opticiens en ziekenhuizen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De enige goede manier om vuurwerk af te steken is, om het vuurwerk rechtop in een met zand gevulde fles of stukje pvc buis te steken. De pot of buis moet goed stevig en stabiel op of in de grond staan. (Geen gevaar dat deze omvalt dus).
Daarna steek je het vuurwerk aan en neem je gepaste afstand.

Vuurwerk moet je niet neerleggen, omdat dan het gevaar bestaat dat het niet de lucht ingaat, maar op een veel gevaarlijker plek terecht komt.
Vuurwerk vanuit je handen aansteken is sowieso gevaarlijk.

Als het de eerste keer is dat je met vuurwerk aan de gang gaat, weet dan goed hoe je te werk moet gaan.
Deze site geeft nog extra tips:
http://www.brandweer.nl/jeugd/vuurwerk/hoe_steek_je/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan het beste gewoon het vuurwerk op de grond neerleggen, aansteken en dan wegrennen lol, ik doe het vanuit mijn hand maar dat zou wel eens gevaarlijk kunnen zijn dus ik raad je aan om het van de grond af te steken

Mvg ,
Ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Handig om adviezen te geven die je zelf niet eens opvolgt....
De gebruiksaanwijzing zegt altijd dat je het beter neer kunt leggen en dan pas aansteken. Toch ben ik het daar niet helemaal mee eens als het gaat om rotjes en ander klein grondvuurwerk. Als je het neerlegt en dan pas aansteekt is er altijd een kans dat je struikelt bij het opstaan en wegrennen, waardoor een onveilige situatie ontstaat. Ik steek klein vuurwerk daarom altijd vanuit de hand af, omdat ik dat veiliger acht. Veel mensen zijn het met mij daarover oneens, maar ik doe liever wat ik veilig acht.

Overigens wordt grondvuurwerk door bijna iedereen aangestoken en weggegooid. Ik heb in ieder geval nog niet veel mensen gezien die hun rotjes eerst neerlegden en dan pas aan staken.

Groot vuurwerk altijd vanaf een standaard of lanceerplatform afsteken en nooit 2 of meer pijlen tegelijk uit dezelfde buis afschieten. Heb ik ooit eens gedaan, het gevolg was dat de pijlen in een boog weer naar beneden kwamen, gelukkig stond er niemand waar de pijlen landden. Het had goed fout kunnen gaan.