Waarom is het nog steeds toegestaan om zelf vuurwerk te kopen en af te steken?

Ieder jaar gaat er voor een kapitaal de lucht in, en wordt er voor een vermogen aan vernielingen gepleegd. Er vallen ieder jaar veel gewonden door vuurwerk. Waarom is het dan nog steeds toegestaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Degene die dat gaat verbieden, die heeft wel heel veel ballen nodig, want ik denk dat heel nederland zowat over hem of haar heen valt. Zeer onpopulaire maatregel, ik denk nog onpopulairder dan het afschaffen van de hypotheekrente ;) Dus het kost teveel stemmen om te verbieden.

Ik ben voor, maar dat komt omdat ik zelf helemaal niet van al die rotjes en stank hou. Om 24.00 uur kijk ik wel graag vanaf het dak naar het mooie siervuurwerk, maar dat zou ik graag opgeven voor een particulier verbod.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat; iedereen er ook kapitalen worden uitgegeven aan kleding, sieraden, auto's en andere niet-noodzakelijk goederen, er ook op andere dagen wordt vernield en vuurwerk afsteken niet gelijk staat aan vernieling, er ook veel gewonden vallen door verkeer fouten op het werk en met goed gebruik van vuurwerk er niet veel gewonden hoeven te vallen en omdat er ook een hoop mensen die ene dag in het jaar wel veel plezier hebben van het vuurwerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen vinden vuurwerk leuk. En nouja, wat goed verkoopt dat blijft vaak in de schappen liggen hè?

Omdat lang niet iedereen van vuurwerk houdt is het daarom in Nederland zo geregeld dat er één dag is waarop je legaal vuurwerk mag afsteken.

Ook worden er ieder jaar op verschillende manieren waarschuwingen gebracht en houdt de politie (meestal wel) goed controle.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat laatste vraag ik me af. Is zoiets nog wel goed te controleren? Kijk maar naar sommige raddraaiers, die pakken oud&nieuw aan om te gaan rellen. Zonder vuurwerk al gevaarlijk, met vuurwerk nog veel gevaarlijker. Ga er maar eens tussen staan als agent. Ik heb veel respect voor die agenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Legaal vuurwerk is in principe niet gevaarlijk. Als iedereen zich aan de regels houdt gaat er weinig mis. Vandalisme is nooit te voorkomen en in het verkeer vallen ook nog steeds gewonden. Een auto ken zelfs als moordwapen gebruikt worden. Een pistool is niet gevaarlijk, dat wordt het pas als het verkeerd gebruikt wordt...........
14 jaar geleden
Als er verbod op zou komen. Dan zou de criminaliteit nog erger worden denk ik..
Is maar 1 keer per jaar dus. Moet kunnen om vuurwek legaal kopen en afsteken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit je vraagstelling maak ik op dat je zelf helemaal verbaasd bent dat er vuurwerk afgestoken mag worden? Vind je het niet mooi om te zien dan?

Het mag omdat we in een democratie leven. En de meerderheid van de bevolking een voorstander is van de traditie van vuurwerk afsteken, welke net zo diep in de maatschappij zit als het eten van oliebollen. En tradities moeten we in stand houden, denk ik.

Pas als de overgrote meerderheid van de Nederlanders aan zou geven vuurwerk zat te zijn, zal hier misschien een luchtballonetje over opgelaten worden. Maar zelfs dan voorzichtig.

De gewonden die vallen door vuurwerk zijn meestal (maar niet altijd) doordat vuurwerk verkeed wordt afgestoken. Als je het afsteekt zoals aangegeven op de verpakking kan er heel weinig fout gaan.

Het geld wat er aan uitgegeven wordt is natuurlijk geen enkel argument: De mensen die het uitgeven hebben zelf besloten dat te doen; het is hun eigen keuze.

De vernielingen hebben niet zo zeer met het vuurwerk te maken, als wel met de sociale controle & slechte contorle van ouders op hun nageslacht. En.. Voetballen verbieden we toch ook niet? Wat een partij vernielingen daar toch ook bij aangericht worden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien stel ik mijn antwoord wel iets te simpel, maar ik denk dat het een uiting is van vreugde dat er weer een nieuw jaar begint en aangezien wij hier in nederland nog steeds vrijheid van meningsuiting hebben.............
N.B steek zelf geen vuurwerk af maar vind het erg mooi om te zien.