Duurt suikerfeest drie dagen of een dag?

Ik hoor dat moslims eigenlijk drie dagen suikerfeest vieren, klopt dat of is een dag gebruikelijker ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
31.6K

Het beste antwoord

Islamitisch gezien telt 'Eid ul-Fitr (vaak vertaald als Suikerfeest) drie dagen . In die drie dagen mag ook het speciale 'eid-gebed gebeden worden en worden er extra takbirs (het uitspreken van 'God is groot') en het gebed toegevoegd.

Waarom jij denkt dat het wellicht één dag is, is omdat in het reguliere onderwijs en, indien er sprake van is, bij cao's de wetgever slechts 1 dag vrij inroostert. Op islamitische scholen wordt overigens doorgaans vastgehouden aan drie dagen.

Het andere feest, 'Eid al-Adha (vaak vertaald als Offerfeest), duurt overigens officieel vier dagen.

Toegevoegd na 1 minuut:
* extra takbirs (het uitspreken van ‘God is groot’) aan het gebed toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het Suikerfeest duurt officieel drie dagen, maar door werkgevers en scholen kan meestal slechts één dag worden toegekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Samuel, zoiets als dit? In Belgie duurt Kerstmis en Pasen ook maar een dag. Laten we tweede kerstdag en tweede paasdag afschaffen, dat kost de werkgevers maar handenvol geld, voor die twee reliepelies die nog echt geloven.
In de officiële traditie is het één dag.
Op de eerste dag van de tiende maand viert men het Suikerfeest, Id-al-Fitr, het feest van het breken van de vasten. Het einde van de Ramadan.
In sommige islamitische landen is er op deze dag kermis, en staan er snoepkramen op straat. Iedereen probeert aardig te zijn voor andere mensen, en met een schoon geweten en goede voornemens verder te gaan.
Vaak is ook de tweede dag van de maand Sjawwal nog een feestdag.
Amadea
11 jaar geleden
Ten eerste wil ik benadrukken dat "suikerfeest" niets met suiker (noch zoetigheden) heeft te maken. Het is een feest om jezelf te feliciteren met het succesvol afronden van je vasten. Bijv. moslims die niet vasten, hebben niet het recht om dit te vieren.

Kom ik terug bij jou vraag: Het 'feest ter afsluiting van het vasten' duurt officieel/islamitisch gezien drie dagen. Echter zie je in onze kalenders/agenda of in de CAO wellicht maar 1 dag staan. Dit komt omdat het feest geen officieel erkende feest is in Nederland en daarom maar voor een 'tussenweg/compromis' is gekozen. Vergelijk het maar met gedoogakkoord: Het wordt officieel niet erkend in de wet, maar wel deels gedoogd om zo een tussenweg te vinden waar iedereen zich er deels in kan vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jihad
een jaar geleden
Heb jij bewijs voor je bewering dat moslims die niet hebben gevast geen recht hebben op Eid al-Fitr?! Of spreek/schrijf je zonder kennis maar op vermoedens of van horen zeggen