Ik denk ook dat het te maken heeft met het feit dat je er mee wordt opgevoed. Carnaval=hop hop gas erop.

Dat is ook de reden dat een buitenstaander er niet gek op kan zijn. Het hele jaar lopen ze in Brabant en Limburg in een keurslijf en met Carnaval mag opeens alles en gaan alle remmen los.

Vroeger toen ik jonger was dacht ik; wow, gezellig carnavallen. Later toen ik erover na ging denken vond ik het meer een vreemd fenomeen. Iedereen mag opeens legaal allerlei zaken uitvoeren welke de rest van het jaar als schande worden beschouwd. Maar met Carnaval is er niemand die er wat van zegt, want dan is het opeens geoorloofd.

Dit was voor mij de reden om het hele jaar voortaan te gaan feesten, als ik daar zin in heb en me niks meer aan te trekken of het Carnaval is of niet. Ik geloof dat personen van boven de rivieren er ook zo over denken. Als je in Amsterdam los wilt gaan, kun je dat 7 dagen in de week, dus dan doe je dat als je zin hebt en niet omdat het toevallig die week Carnaval is.

Maar ja, als je van kleins af aan bent blijven Carnavallen en er nooit over na hebt gedacht; kijk je nog steeds uit totdat je weer 1 week in het jaar legaal gek mag doen.
Dus zoals ik zei; het is je met de paplepel ingegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is traditie..ik lag als kind al verkleed in de wandelwagen.. nog steeds ben ik dol op carnaval;-)
Het gaat dus van generatie op generatie..Bovendien zijn mensen van onder de rivieren een stuk gezelliger..dat is gelijk de reden dat zij er zo gek op zijn..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed dat dat te maken heeft met de gemiddelde temperatuur die daar anders is (in dit geval hoger). Er zal een 'ideale' temperatuur zijn waarbij men 't nonchalantst/feestelijkst is; waarbij men geen zin heeft in werken maar nog wel in feesten. Natuurlijk, Scandinaviërs kunnen ook feesten. Maar ik heb 't over gemiddelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoveel temperatuur verschil is er toch niet tussen Utrecht en Maastricht
carnaval is van oorsprong een rooms feest, en de katholieken hebben in het zuiden een veel grotere dichtheid dan boven de rivieren.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zag er zojuist nog ééntje van boven de rivieren,daar keek je zo door heen! Maar idd,Rieneke het is een rooms feest en daarbij zijn de Limburgers niet zo Nederlands als de rest van de bevolking,het hangt een beetje tussen Nederland,België en Duitsland in. En daar weten ze wat carnaval vieren is!
Dus....
ééntje in de plus! En een zaaaalig kerstfeest! Kan helaas geen zachte G typen.
Ik kom uit Eindhoven en hier zijn we ook allemaal gek op carnaval. We zijn er inderdaad mee opgegroeid maar het is gewoon ook heel erg gezellig. Je kan je verkleden wat ook wel heel erg leuk is. Een beetje hetzelfde als met een nieuwjaarsfeest, je bent van te voren al druk in de weer met het kiezen van je outfit en je vraagt je af wat je vrienden dragen, alleen nu kan je er om lachen! Met carnaval maakt het gewoon allemaal even niet meer uit! En dat is ook wel eens fijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar men zegt hier, hoe ouder - hoe gekker...
De derde komt uit Limburg, tja aangezien ze daar bij een carnavalsvereniging zit en ze daar op een.. Ik heb in mijn contract laten vastleggen dat ik altijd met carnaval vrij kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Limburg ligt verder van het calvinistische noorden dan de rest van nederland. waar we van carnaval niet veel snappen, vind ik.
Natuurlijk ligt het ook midden ik Katholiek gebied en tja het is een Katholiek feest om de versobering daarna
van de vastentijd te doorstaan.
Nu heb ik wel het sterke idee dat de mate van uitbundigheid van het carnaval weinig of geen verband houd met de bereidheid om de vastentijd dan ook serieus te nemen en de daarvoor geldende regels toe te passen.
Maar ja , met die crisis is het voor velen al het hele jaar vasten.
Alleen de millionairsbeurs was drukker dan ooit, logisch, die hebben alle aandelen van mensen in geldnood voor veel te weinig opgekocht en strijken nu de koerswinsten
op, voor hen is het altijd carnaval, voor ons de kernafval.
Evenzogoed eerst maar een fijne kerst toegewenst.