Vuurwerk uit België in Nederland illegaal?

Afgelopen Oud en Nieuw hadden ik en mijn vader vuurwerk gekocht in België.

We waren een weekendje bij een kennis daar en een paar dagen daarna was het Oud en Nieuw.

We hebben toen nitraten gekocht van het merk Chooêt en black bermuda's.

Veel vrienden van mij zeggen dat dit illegaal in Nederland is. Ik heb toen aan mijn vader gevraagd wat hij hiervan vindt en zei toen dat hij dat raar vindt omdat het Europa is en dat het dus niet illegaal is omdat het binnen Europa is.

Wat is het nou wel, illegaal of toch legaal?

Toegevoegd na 10 uur:
En het kopen of in bezit hebben van vuurwerk uit België? Is dat illegaal? Of is het afsteken illegaal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens die theorie mag je blowen in heel de EU (want mag in Nederland), zo hard rijden als je wil op de snelweg (want mag in Duitsland), enz.

Het beste antwoord

De vuurwerk regels in Belgie zijn veel makkelijker en soepeler waardoor er dus o.a bijvoorbeeld neer kruit in mag zitten. Met uiteindelijk een harde knal. In Nederland zijn de regels een stuk strenger. Bij ons is het maximale limiet van kruit in vuurwerk lager dan in Belgie. Waardoor dat vuurwerk uit Belgie automatisch illegaal wordt en dus verboden is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je vader heeft het mis, jullie hebben illegaal vuurwerk gekocht.
vuurwerk uit italië is ook illegaal dus alleen vuurwerk dat je in Nederland kunt kopen is legaal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al het vuurwerk uit een ander land dan in Nederland is in Nederland illegaal, zo is dat al jaren.