Hebben sinterklaas en de kerstman een verband met elkaar?

Als je er even goed over nadenkt hebben ze verdacht veel overeenkomsten met elkaar. Hoe zit het nou precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Het blijkt dus wel dat ze familie van elkaar zijn.
http://www.scholieren.com/werkstukken/12985

http://members.lycos.nl/avanderbiezen/studies.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tweede link legt het kort en duidelijk uit.. thx

Andere antwoorden (5)

De kerstman is afgeleid van Sint Nicolaas.
Een tijd geleden was daar een documentaire daarover op televisie.
zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt helemaal! +1
Ha, die Chmvosse;

Die kerstfiguur heet ook wel Santa Claus, of Saint Nick. Drie keer raden van wie hij dus een slap aftreksel is. Het is de Amerikaanse manier (zwaar gepromoot door The Coca-Cola Company) om ons aller bisschop van Myra wat meer politiek correct te maken; een katholieke bisschop uit een Spaanstalig Europees land met een zwarte knecht (die overigens in de Oostenrijkse versie van het sinterklaasfeest staat voor het kwaad dat door de Goedheiligman is overwonnen) die de Amerikaanse kindjes kadootjes komt brengen en onduidelijk snoepgoed, dat pikken die Yanks natuurlijk niet! Nee een bolle malloot die met een leger elfjes op de Noordpool woont, met een slee getrokken door rendieren door de lucht aan komt waaien is lekker geloofwaardig! Opzouten met die schertsfiguur; hij is nog nepper dan de nepste nepsint!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou onze middenstand is er maar wat gek mee,en ze mogen wat hun bereft wel 2 keer per jaar komen.
het is een goed uitgedacht systeem in december,de donkerste maand,van het jaar.
stel dat het midden in de zomer was,dan hadden die 2 ook niks te doen.
maar het zijn tradities,en mensen maken elkaar blij,met cadeautjes,en waarom ook niet.
ik maak me er niet zo druk over,dat maakt iedereen zelf uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De naam is inderdaad in essentie dezelfde: Santa Claus, Sint Klaas, Sinterklaas, Sint Nicolaas. Maar het bergip kerstman is niet helemaal afgeleid van sinterklaas. Zijn rode outfit komt bijvoorbeeld niet van de rode mijter en mantel van onze sinterklaas, maar van een reclame-campagne van Coca Cola.

Het geven van cadeautjes komt wel van Sinterklaas, de rest van het figuur voor zover het niet uit de koker van de reclame-afdeling van Coca Cola komt, is juist afgeleid van Father Christmas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben niet alleen een verband,maar ook een verbond! Het verband is,dat ze afgezien de één een uitvloeisel van de ander is, dat ze hun "feestje"allebei in decmber vieren. Het verbond is,dat ze afgesproken hebben,dat de één de dagen van± half november t.e.m. 5 december voorzich heeft gereserveerd en de ander van 6 t.e.m 26 december voor zijn rekening neemt.