Wat is volgens jullie de bedoeling van sintmaarten ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Das 'n aardige open vraag..

Het beste antwoord

Sint Maarten was een man die een zwever in de kou tegen kwam. Hij deelde toen zijn mantel zodat ze het beiden warm zouden hebben. Tegenwoordig brengen onze kinderen licht (warmte) langs de huizen. Na een liedje krijgen ze als beloning snoep. Vroeger was dat etenswaren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Snoep ophalen/uitdelen en gezelligheid.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar niet overal word Sint-Maarten gevierd, en in de zuidelijke provincies is het het begin van Carnaval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige wat ik hier zeker weet is dat dan ook het carnavalsseizoen wordt geopend. En dat vind ik eigenlijk veel interessanter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent waarschijnlijk geen kind meer dat lampionnen geweldig vindt?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nope... Maar die vond ik vroeger als kind ook niets...
Een nieuw kinderfeest (her)introduceren opdat er nog meer omzet uit kinderfeesten gehaald kan worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op 11 november, of soms de avond ervoor, wordt in sommige streken, zowel in Vlaanderen, Noord-Frankrijk als in Nederland, de naamdag van Sint-Maarten gevierd. Het Sint-Maartenfeest wordt ook wel "keuvelen", Sint-Martinus of Sinte-Mette genoemd. De invulling die aan dit feest gegeven wordt verschilt van streek tot streek.

Sint-Maarten wordt niet overal op dezelfde wijze gevierd. In sommige plaatsen worden optochten georganiseerd, in andere worden vreugdevuren ontstoken. Zeer algemeen is de lampionnentocht.

Deze laatste traditie komt het meest voor in de noordelijke provincies en in Noord-Holland (waar het ook wel keuvelen wordt genoemd). De kinderen maken lampionnen of hollen bieten (vergelijk Jack-o'-lantern) uit en gaan met de lichtjes langs de deuren. Daar zingen ze speciale Sint-Maartensliedjes en krijgen hiervoor snoep of fruit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja lekker morgen is het weer zover.
papa mag door de kou langs alle deuren met de kids.

Lekker blauwe wangen halen en dan thuis nog een kop choco.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sint Maarten wordt in de volksmond "sinte mette" genoemd.

Hier vind je er alles over: historiek, de bedoeling, ... :
http://www.sintemette.be/

Toegevoegd na 1 minuut:
Op die dag gaan de kindjes van deur tot deur om snoepjes te krijgen. Ze verkleden zich dan (bijvoorbeeld als SINTerklaas, ...)

De link hierboven legt het allemaal uit. Wat daar staat over Mechelen, mag je veralgemenen over heel Belgie en Nederland.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een goede link:

http://www.terugblik.com/divers/sintmaarten/sintmaarten.html

Toegevoegd na 4 minuten:
"Het feest is een echt 'lichtfeest' voor kinderen. De traditie is dat kinderen zelf een lantaarntje (lampion) maken van papier, karton, een uitgeholde suikerbiet of pompoen met een kaarsje erin. Hiermee gaan ze 's avonds als het donker is in optocht langs de huizen. Aan de deur zingen ze een aantal liedjes. In ruil hiervoor krijgen ze een kleine attentie, net zoals Sint Maarten die de helft van zijn mantel aan de arme man gaf. Tegenwoordig bestaat de tractaties uit wat snoep, een manderijn of bijvoorbeeld een stuiver.

Soms wordt er voor de volwassenen ook een Sint-Maartensvuur ontstoken, te vergelijken met een paasvuur.
Het vuur, teken van licht, warmte en geborgenheid, verjoeg de boze geesten, weerde besmettelijke ziekten af en bevorderde de vruchtbaarheid. Dit tweede ritueel [ naat de lampionnenoptocht ] komt vooral voor in Belgisch Limburg en het aangrenzende Duitse Rijnland.

In Duitsland maakte men vroeger op dag van Sint Martin een staf van berkenhout, omwonden met twijgen van de eik en de jeneverbes. Deze staf werd de hele winter bewaard. In het voorjaar gebruikte men het om vee aan te raken als het weer naar de weiden werd gebracht.
"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit verhaal van St.-Maarten wordt des te interessanter wanneer we daar een passage uit het Nieuwe Testament naast zetten. Johannes de Doper (de 'voorloper' van Jezus) preekt in de woestijn. Hij roept de mensen op zich te bekeren; de mensonterende ellende, de onderdrukking (zoals de slavernij in Egypte) letterlijk en figuurlijk de rug toe te keren en zich te richten op het leven zoals God het voor de mens wil. De menigte mensen vroeg aan hem:"Wat moeten we doen?" En hij antwoordde: "Wie twee mantels heeft, deelt met wie er geen heeft en wie voedsel heeft doet hetzelfde..." (Lucas 3,10-11).
Wanneer we deze verhalen in elkaars verlengde lezen, zien we dat in het verhaal van Sint Maarten op een zeer radicale wijze gebeurt, wat Johannes de Doper zegt. Sint Maarten echter heeft maar één mantel -hij komt iemand tegen die naakt is en dus geen mantel heeft- hij hakt zijn ene mantel in twee delen, waarmee degene zonder mantel daadwerkelijk een mantel heeft ondanks het feit dat hij niemand is tegengekomen die in het bezit was van twee mantels! Sterker nog: al heb je maar één jas, dan nog zal het niet gebeuren dat iemand die zonder jas is ook zonder jas blijft! Precies dat maakt het verhaal van deze Martinus tot een heiligenverhaal. En dat is het 'lichtend verhaal' dat inderdaad van deur tot deur, met de lichten in de hand, bekend gemaakt worden wil!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel kort en simpel. Basisschoolkids hebben een lampion gemaakt en gaan 's avonds zingend langs de deuren en krijgen daar snoep voor. Thats it