Waarom wordt er in Nederland eigenlijk Halloween gevierd?

Het is toch een Amerikaans feest? Tuurlijk elk feest is leuk gezellig en in dit geval spannend. Zou het niet logischer zijn om dan een feest van een buurland over te nemen. (ik ben een beetje amerika-moe)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Geen flauw idee.Misschien om een bepaalde tak van middenstanders op de been te houden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Eerlijk gezegd ontgaat het mij ook, afgelopen donderdag geloof ik stonden er ook kinderen voor de deur hier. Ik had werkelijk geen enkel idee waar het over ging, blijkbaar halloween...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Halloween komt van oorsprong uit Europa is daarna overgewaaid naar Amerika en is weer terug gewaaid.

Toegevoegd na 54 seconden:
Ierse en Schotse immigranten namen de traditie met zich mee naar Amerika. Daar werd Halloween met kinderlijk enthousiasme onthaald en uitgebreid tot een kinderfeest. Kindjes, als spoken verkleed, gingen met uitgesneden pompoenen als lantaarns langs de huizen om een traktatie of ze dreigden met een "trick or treat", een grap. In de jaren ‘80 begonnen ook de "volwassen" Amerikanen mee te doen.
Sinds de jaren ‘80, maar vooral vanaf ‘90, is Halloween ook in Nederland bekend. De grote en de kleine kinderen organiseren "parties", met een wedstrijd voor het beste, afschrikwekkendste kostuum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vier het ook niet. Ik weet geen eens wat ik zou moeten vieren en eerlijk gezegd merk ik hier in de omgeving weinig van Halloween. Wel doen we hier aan Sint-Maarten, en dat vind ik wel leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, belachelijk. Ik doe er in ieder geval niet aan mee.
Ik ben ook "Amerika moe".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier in Canada is het echt een leuk feest.
Het werd inderdaad door de Schotten en Ieren hierheen gebracht omdat Engeland het op christelijke gronden verboden had en in Noord-Amerika vrijheid van godsdienst al van het begin af aan heel hoog in het vaandel staat. De nieuwe bewoners waren namelijk ziek van al dat christelijke gedoe in de oude wereld. Het stamt van een voorchristelijke traditie (nou is dat met alle zgn. christelijke feesten ook zo maar dat vergeet men vaak liever).
Ik denk dat nederlanders het op tv zien en bedenken dat het leuk is om te griezelen en daar een feest van te maken. Het is ook leuk om eens in het jaar horrorfilms te kijken en jezelf als een griezel uit te dossen. Het lijkt op St Maarten (met het snoep vragen aan de deur) maar dan zonder dat gruwelijk zoete karakter :)