welk legaal vuurwerk knalt het hardst?

Wie weet welk legaal vuurwerk het hardste knalt? Zijn dat thunderkings opzekop ofzo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.4K

Antwoorden (4)

De emningen zijn verdeelt; een kleine survey in 2009 kwam toch wel uit op Grondbloem met knal.

http://www.mastaline.com/forum/topic/1170445-hardste-legale-vuurwerk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk jaar wordt er weer nieuw vuurwerk bedacht dat nét weer iets harder knalt. Nou bevat legaal grondvuurwerk géén flashkruid. Dat kruid zorgt vaak voor de harde knal van bijvoorbeeld vuurpijlen en cakes, waar flashkruit wel in beperkte hoeveelheid is toegestaan.

Het hardste grondvuurwerk zou dus die grondbloem met knal kunnen zijn, al zijn dit jaar producten op de markt waarvan de makers bewerken dat deze harder knallen. Bijvoorbeeld de Black Spanish Cracker van Caferatta. Dit zijn vlindercrackers, maar legaal. Ze bevatten dus geen flashkruit maar zwart- of donker kruit.

Daarentegen is luchtvuurwerk vaak gevuld met het explosievere flashkruit. De Thunderking waar jij het over hebt is een legale single shot mortier. Deze knalt de lucht in, waarnaar hij ontploft. De knal hiervan is vaak beduidend harder dan die van grondvuurwerk zoals grondbloemen (met knal) en kanonslagen. Hou er rekening mee dat er inmiddels ruim 50+ soorten single shots op de Nederlandse markt verkrijgbaar zijn.

Als je deze thunderking dus op de kop zet, knalt de shell die normaliter de lucht in vliegt, op de grond uit elkaar. Dan is het dus technisch gezien grondvuurwerk, en is dit het hardste enkelvoudige grondvuurwerk.

Máár, er zijn dus ook zogenaamde knalcakes. De meningen over welke het hardste knalt zijn verdeeld, maar je vind een lijstje met de hardste hier: http://www.vuurwerkcrew.nl/forum/showthread.php?p=446487

Daarnaast zijn er ook knalpijlen, ook weer met flashkruit net zoals bij cakes en single mortieren. Ook hier zijn de meningen weer over verdeeld, een topic hierover vind je hier: http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?t=13774
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor in de lucht: Thunderking en mc thunder
op de grond: Rotjes XXL dat zijn van die grote rotjes OF!
Grondbloem met knal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mad dog ultra bom XL geeft de hardste knal voor vuurwerk dat je weg kan gooien. Zie afbeelding voor hoe het er uit ziet.