Staan die geweren krom in de Kermis -schiettent?

En kan iemand mij tips geven om het beste raak te schieten??

Thnx!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (4)

Soms wel ja
Zo doe ik het, laden, goed focussen, no even dubbelcheck dan schieten maar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zullen er vast wel iets mee gedaan hebben waardoor hij niet zo precies is, de loop een klein beetje buigen, de korrel (mik dingetje) een stukje opzij schuiven. Om iets te raken moet je recht over de loop kijken, goed mikken en tijdens het uitademen de trekker overhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord, vooral de tips over het mikken en de ademhaling :)
+je
Eerst één of twee keer inschieten. Afwijking bepalen en gaan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bepaalt de uitbater van de schiettent. Na het wisselen moet je natuurlijk opnieuw inschieten.
Hoe schiet je raak, los van een eventuele afwijking van het vizier.

Zorg er voor dat je lichaam onspannen en rustig is. Als je net de 100 m sprint hebt gelopen wordt raak schieten erg moeilijk.

Het probleem voor een vizier is dat licht (bij gelijke temperatuur van de lucht) een rechte lijn volgt van het mikpunt naar het vizier, en dat de kogel als gevolg van kogelval een kromme baan volgt. De lijn van vizier naar mikpunt zal daarom, afhankelijk van de afstand, lager gericht moeten worden dan de richting van de loop. Afgezien van het snijpunt direct voor de loop, zal er dan een punt zijn waarin de vizierrichting en de baan van het projectiel elkaar snijden. Dat punt moet het mikpunt zijn.

Het lukt je niet een geweer zo stil te houden dat het het vizier en de roos continu samenvallen, omdat je armen altijd een beetje trillen, mede van de spanning.
Richt daarom het vizier op de roos en begin nu een heel klein cirkeltje te draaien om de roos.
Houd je adem voorzichtig in en begin met de wijsvinger de haan langzaam naar je toe te trekken. Blijf de cirkelbeweging uitvoeren. Belangrijk: je mag niet weten wanneer het schot valt, dus langzaam de spanni9ng op de trekker blijven opvoeren. En pang, daar valt het schot en midden in de roos.
Wij hebben deze methode geleerd, omdat het niet belangrijk is een vijand precies in zijn oog te treffen. Ergens in de buurt van zijn oog is ook prima. tenslotte gaat het er om een vijand uit te schakelen.
Op de korte afstand in een schiettent tref je met deze methode de roos. Is mij vaak genoeg gelukt.

De meeste geweren wijken bewust iet af in een schiettent. Dat kun je eenvoudig corrigeren door eerst een paar keer proef te schieten en het verschil te corrigeren op bovengenoemde manier.

Een scherpschutter eerste klas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de kogel nog een hoge snelheid heeft gaat hij door de "lift" eerst een beetje omhoog. Pas als de snelheid afneemt treedt de kogelval op.
En dan zijn er nog de factoren wind, luchtdruk (hoogte), luchtvochtigheid en temperatuur (--> luchtdichtheid) en bij echt grote afstanden ook de draaing van de aarde.
Maar daar hoef je op de kermis geen rekening mee te houden.
קלע סער
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allemaal prachtig , maar op de schietbaan waar ik op 200 m een rijksdaalder raakte, werd daar geen rekening meer gehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijksdaalder op 200 meter is heel netjes! En met langzame munitie heb je op 200 meter al flink wat kogelval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
projectielsnelheid 865 m/s
http://nl.wikipedia.org/wiki/M1_Garand
Een oudje dus, maar het won wel de oorlog (volgens sommigen, ha, ha)