twee minuten stilte tot wanneer? 5 mei viering

Tot hoe lang zal 5 mei gevierd worden en 4 mei de twee minuten stilte?

Totdat iedereen die het meegemaakt heeft er niet meer is?
Is toch best wel raar dat er al 65 jaar een oorlog word herdacht terwijl er over de hele wereld nog steeds oorlogen plaatsvinden. Waarbij ook de meeste verschrikkelijke dingen plaatsvinden zoals volkerenmoord. Is het dan niet beter om daar stilte voor de vragen dan voor een oorlog waar bijna niemand meer van leeft?

Dofa

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Tot ook Gretta begrijpt waarom we herdenken.

Het beste antwoord

In Nederland vindt jaarlijks op 4 mei de Nationale Dodenherdenking plaats. Men herdenkt alle burgers en militairen van het Koninkrijk der Nederlanden, die waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog (men gaat hierbij uit van 10 mei 1940) in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.

Tot 1961 had de herdenking slechts betrekking op de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Vanaf 1961 worden op 4 mei ook de gevallenen tijdens andere militaire conflicten (zoals de politionele acties in Nederlands-Indië) en vredesoperaties (zoals in Libanon of Bosnië) herdacht.

Het is een herdenking van allen die hun leven "gegeven hebben"....voor hun vaderland.
Dat kan dus nog heel lang door gaan.

Het gaat er niet om dat er nog mensen zijn die leven, die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt.
Het gaat er om even stil te staan bij de zinloosheid van oorlogen.

Overigens herdenken de Fransen nog steeds hun slachtoffers uit de Eerste Wereldoorlog, hun Grande Guerre. (Grote Oorlog).
Hun helden die hun leven gegeven hebben voor hun vaderland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De dodeherdenking is tegenwoordig ook om alle slachtoffers van alle oorlogen te herdenken. Niet alleen voor de tweede wereld oorlog.
Dus denk gerust aan iedereen die tijdens oorlog is omgekomen. Zij verdienen dat net zo goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar wórdt de stilte de laatste jaren ook al voor gevraagd. Voor álle slachtoffers van oorlogen. En 5 mei is voor veel werknemers nog maar één keer in de vijf jaar een vrije dag. Dus die dag is al veel minder een feestdag dan vroeger. De meeste winkels zijn gewoon open, en behalve speciale televisieprogramma's en een estafettefestival zijn er verder geen bijzonderheden te beleven.
Amadea
12 jaar geleden
Het aantal mensen dat de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt neemt af. Dit betekent echter niet dat de belangstelling hiervoor ook daalt. Het draagvlak voor herdenken en vieren blijft bij naoorlogse generaties juist onverminderd groot. Dit blijkt uit de resultaten van het Nationaal Vrijheidsonderzoek dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei jaarlijks uitvoert. 80 procent van de Nederlandse bevolking is voorstander van de Nationale Herdenking op 4 mei en de viering van de Nationale Bevrijding op 5 mei.

Herdenken en vieren spreken mensen aan, ongeacht hun leeftijd, status, huidskleur, culturele herkomst, religieuze overtuiging of politieke voorkeur. De Nationale Herdenking op 4 mei en bevrijdingsdag op 5 mei kunnen daarom een sterke bindende waarde hebben voor de samenleving.

4 en 5 mei hebben een breed draagvlak onder de Nederlandse bevolking. De vraag of herdenken en vieren doorgang moeten vinden, staat naar de overtuiging van het Nationaal Comité 4 en 5 mei dan ook niet ter discussie. De vraag voor de toekomst is hoe herdenken en vieren een eigentijdse plaats kunnen behouden in de Nederlandse samenleving.

Vanuit mezelf: we kunnen niet in de toekomst kijken, maar gezien het feit dat het herdenken breed getrokken is (alle slachtoffers, burgers en militairen, die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties worden herdacht), zal het lang kunnen blijven bestaan. Er zullen altijd nieuwe slachtoffers vallen, waardoor het herdenken actueel blijft.

5 Mei is het vieren van de bevrijding van het nazi-juk, maar ook dat wordt de laatste jaren breder getrokken. Ook door de combinatie van de twee dagen zal het sterk verankerd blijven in het Nederlands bewustzijn en de behoefte blijven om te herdenken en te vieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt niks uit of er straks niemand meer is die het meegemaakt heeft. De Fransen vieren ook nog steeds quatorze juillet en dat is gebaseerd op gebeurtenissen in 1789. De herdenking op 4 mei en de viering op 5 mei kan dus nog heel lang doorgaan.