5 mei is een nationale feestdag. Nu verplicht mijn werkgever mij, om die dag TOCH te werken. Maar heb ik dan automatisch recht op een loontoeslag?

Deze vraag stel ik omdat mijn werkgever de CAO kennelijk anders uitlegt dan ik. De vraag komt ieder jaar terug. Overigens heeft een gedeelte van het concern waar ik werk, wel gewoon vrij. Uit concurrentie-overweging heeft mijn afdeling dat dus niet. Maar wat is nu goedkoper, mij en mijn collega's wel gewoon vrij geven, of me laten werken met 100 procent loontoeslag?

Door dat laatste blijft van die concurrentie-overweging ook niets over, zo is mijn redenatie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Sinds 1990 is 5 Mei, Bevrijdingsdag, een officiële nationale feestdag maar het is geen verplichte vrije dag. Dus naar mijn idee heb je geen recht op loontoeslag of iets dergelijks omdat het geen verplichte vrije dag is. En je baas mag je dus gewoon laten werken.

Toegevoegd na 1 minuut:
"In verreweg de meeste cao's die wij afsluiten is 5 mei om de vijf jaar een doorbetaalde vrije dag", zegt beleidsmedewerker arbeidsvoorwaardenbeleid Erik Pentenga van de FNV. Hij schat in dat dit in 99,5 procent van de cao's zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een nationale feestdag is niet altijd gelijk aan een nationale vrije dag. Ten aanzien van bevrijdingsdag is gesteld dat alleen de jaren deelbaar door vijf ook nationale vrije dagen zijn. In de meeste CAO's moet er in 2011 gewoon, zonder toeslag dus, gewerkt worden. Dat andere vrij hebben, geeft jou dus geen rechten. Wat er in jouw CAO staat hierover is dus bepalend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de CAO waar ik onder val is 5 mei wel ieder jaar een feestdag. Wanneer ik/we dan toch moeten werken is het artikel (in de CAO) werken op feestdagen van toepassing.
Dus kijk in de CAO of deze dag als feestdag benoemd is, zo ja kijk dan bij vergoeding voor werken op feestdagen. Bij veel bedrijven cq CAO`s wordt 5 mei eens per 5 jaar(in het jaar eindigend op 0 of 5, 2005, 2010 enz) als feestdag beschouwd. Maar dat is geen regel of wet. Indien dit niet opgenomen is in de CAO (of bedrijfsreglement) dan is 5 mei ook in deze genoemde jaren een gewone werkdag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgezien van dat ik het onredelijk vind dat een deel van het personeel wel en het andere deel op die dag niet vrij is,
kan het zijn dat een deel onder een andere personeelregeling valt.
zo heb je CAO en boven CAO personeel in sommige bedrijven.
Het hogere personeel geniet niet zelden van gunstiger voorwaarden dan (lager) cao-personeel.
Helaas bepaalt het handboek personeelszaken en je aanstelling waar je onder valt cq. wat je afgesproken hebt.
Eigenlijk wordt daarmee gesteld dat productie- en controlepersoneel minder goed gemist kan worden dan
het middenkader en de top.
deze groepen liften mee op wat er aan productie weggezet wordt.
het is niet eerlijk maar wel een gegeven wat je vaker tegenkomt.
Niet zelden zit er een omgekeerde evenredigheid tussen loon en prestatie.
Daarom zou ik nooit aan iemand vragen wat hij/zij verdient als ik het loon zou willen weten, maar wat de persoon in kwestie per maand BEURT.
Voor mijn gevoel maak ik dan het loon en de prestatie los van elkaar.
Als ik hoor dat een CEO 11 miljoen verdient, krijg ik braakneigingen.
NIEMAND verdient in mijn ogen zoveel, hij beurt het.
Omdat hoger personeel vaak de rechten beter kent, regelen ze voor zichzelf betere arbeidsvoorwaarden.
Dat zie je overal op de wereld en met rechtvaardigheid heeft het in mijn optiek NIETS te maken.
Ik heb dus veel respect voor vuilnismannen, vrachtwagenchauffeurs en toiletmevrouwen om een paar beroepsgroepen te noemen, ze krijgen zelden wat ze werkelijk zouden moeten verdienen!
Juist deze groepen vallen ook met feestdagen als 5 Mei buiten de boot.
het is overigens zeer Nederlands om een Bevrijdingsdag wel tot een nationale feestdag te maken maar niet standaard er een vrije dag van te maken, danwel voor de mensen die dan toch moeten werken dubbel loon uit te betalen.
Formeel geef ik aan dat mijn antwoord een eigen mening/opvatting is.
Hij is niet beledigend bedoeld anders dan voor graaiers die geen maat weten.