Waarom wordt er in het nieuws alleen maar gesproken van carnaval in het zuiden, terwijl het toch écht wel in het Noorden ook plaatsvindt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Bedoelt u ook 'het zuiden' in het algemeen en het 'noorden' in het algemeen, hiermee verwijzend naar Rio de janeiro, Spanje, enz... enz... tegenover de sfeer in het koelere noorden?

Wel: het noorden blijkt veel minder erotisch op het vlak van 'offers' aan de karnaval/beschermgoden van de stad.
(Zie mijn commentaar op de vraag hierboven op 'goeievraag.nl).

Het zuiden van Nederland heeft op dat vlak een 'erfenis van Spanje', waarbij de 'volksmentaliteit' en de ge in opstand kwam tegen het strenge/hypocriete optreden van de katholieke geestelijkheid die hen een bijna ondraagbaar katholiek juk oplegde. Toen het volk in dit soort feestelijkheden een gelegenheid (her)ontdekte om 'n dagje de spot met hen te drijven, greep ze die waarschijnlijk met beide handen aan, en gaf ze het 'n carnavaleske vermomming.

Het noorden heeft slechts 'n aftrekseltje hiervan tot zijn culturele erfgoed gemaakt, en had blijkbaar veel minder reden om zijn 'heersers' die dag in hun hemd te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Maar wel veel minder. En oorspronkelijk alleen in het zuiden. Het noorden komt nu op, maar in het midden van het land is er nog (bijna) niets hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dat is omdat het van oorsprong een Katholiek feest is en er meer Katholieken in het zuiden en oosten van het land zijn. Hier in het oosten (achterhoek) word het in elke plaats gevierd maar daar hoor je ook niemand over op tv
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Twente wel.
Omdat het in het zuiden echt leeft.
Daar nemen de mensen gewoon een week vrij ,om carnaval te kunnen vieren.
Er wordt het hele jaar gespaard,want het carnaval is een traditie voor wie er aan verslaafd is.
In het noorden leeft het ook wel wat,maar dat kun je niet met het zuiden vergelijken.
Ik kom uit het oosten ,en de kermis die in mijn geboorte dorp ieder jaar plaats vindt kun vergelijken met het carnaval.
3 a 4 dagen feest,men leeft er een jaar naartoe.
Ik heb die tijd ook meegemaakt,maar mij doet het niks meer.
Maar als je er eenmaal tussen zit en je komt aan het praten,dan ga ik ook als een van de laatste naar huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt wel gevierd in andere delen van het land, maar meer 'besloten' - in zalen en cafés ed.
In het Zuiden is het één groot, gigantisch volksfeest, dat buiten wordt gevierd : hele steden en dorpen staan een paar dagen volledig op hun kop. En daarom zie je dit in het nieuws : het leeft er véél meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals de engelsen zo fraai zeggen : I stand corrected.....Dankjewel, Bierdopje, dat wist ik niet, dat er wagens door (noordelijke) dorpen en steden rijden...ik ken alleen de bloemencorso's, dus ik heb wéér wat geleerd!!
Heel veel plezier en 'leut' in Ter Apel!!!
In Limburg en Brabant is het echt één groot feest. Het noorden heeft meestal plaatselijk iets georganiseerd. Kijk bijvoorbeeld naar Roermond, die hadden vandaag zogenaamd Stasie Festatie. Hier kwamen bijna 22.000 mensen op af. En hetzelfde geldt voor de Zoepkoel in Venlo. Zulke gigantische feesten zie je in het noorden echt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het zuiden trekt het carnaval ook mensen van buitenaf. Kijk inderdaad eens naar Maastricht, Venlo en Den Bosch. Ook vandaag 17.500 mensen in Cuijk voor de Kuukse Kroegetocht.

Ik heb nog nooit gehoord dat mensen massaal voor de Deventer Optocht van heinde en ver naar Deventer trokken?!