Hoe kan ik het beste zeggen dat ik mijn eigen verjaardag niet meer wil vieren?

Elk jaar is het weer een groot dilemma voor wat betreft de viering van mijn verjaardag. Het zijn feesten die op vrijdagavond beginnen, en zondagavond pas weer ophouden. Voor mijzelf betekent een jaar ouder worden niet iets dat per se gevierd moet worden, helemaal niet omdat ík degene ben die alle boodschappen moet doen, mensen op moet halen, het huis voor (en na) schoon moet maken, en de complete catering moet verzorgen.
Kortom, het is voor mij een té drukke tijd geworden waarbij 'moeten' centraal staat, want er 'moet even gezellig worden gedaan'.

Het resulteert er dan ook altijd in dat op de tweede dag om half tien al gapend tussen de gasten zit.

Het grootste probleem is dat mijn dochtertje van drie op dezelfde dag jarig is, en voor haar wil ik natuurlijk wél alles uit de kast halen, ook omdat haar publiek (familie, vriendjes etc.) niet 's avonds laat (hoeven te) komen. Zoals het tot nu toe altijd is gegaan is, dat hetzelfde publiek dus een avond voor mij komt, en nog eens weer overdag voor mijn dochter.

Dan nog komen zaterdagavond nog eens collega's, vrienden en kennissen 'voor mij' en dan zondag nog weer eens directe familie voor ons beiden.

Gevolg is dat alle gezinsleden kapot zijn op maandagochtend.

Hoe kan ik hier meer de regie over houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
29.7K

Het beste antwoord

Maak het jezelf niet te moeilijk. Waarschijnlijk zijn die uitgebreide feesten een gewoonte die er in geslopen is. Tijd om het wat terug te draaien. Je kunt heel simpel zeggen dat je het niet viert. Het risico dat je dan loopt, is dat mensen zeggen: 'Oh maar dan kom ik wel gewoon een bakje koffie halen,' en dan heb je binnen no-time nog 3 dagen aanloop.

Dus je moet heel duidelijk maken dat je helemaal niks doet, maar alleen de verjaardag van de kleine kruimel viert. Familie kwam dan toch al, dus die stoot je daarmee niet voor het hoofd. De kans is ruim aanwezig dat ze opgelucht zijn als ze niet 2 x op hoeven komen draven, want waarschijnlijk denken ze dat ze jou daar een plezier mee doen.

Een feestje voor zo'n kleintje is bijna per definitie een middag-gebeuren met koffie en taart, een borreltje en wat hapjes. Alleen als je familie hebt die van ver moet komen kun je ook nog wat broodjes in de groep gooien. Als je het op zondagmiddag doet, begrijpt iedereen hopelijk ook dat hij daarna weer op tijd moet aftaaien, omdat je op maandag gewoon weer moet werken. Anders zeg je tegen half 9 's avonds 'Kom we gaan naar bed, die mensen willen naar huis.'

Je kunt ook wat strikter zijn naar je gasten toe. Geef aan dat je je verjaardag op EEN dag viert en dat ze de dag ervoor of erna echt niet welkom zijn. Ben selectief in wie je uitnodigt. Ik weet niet wat bij jouw collega's gebruikelijk is, maar ik ben niet gewend dat die ook op verjaardagen worden uitgenodigd. Trakteer ze op 't werk op een lekker stukje taart of neem ze desnoods de vrijdag na je verjaardag mee naar 't cafe voor 'n drankje.

En kijk eens goed rond hoe jouw omgeving dat doet. Hoe vaak zit jij bij een ander op een feestje? En wat krijg je dan voorgezet? Conclusie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je Stippel! Jij brengt precies onder woorden wat ik bedoelde!

Andere antwoorden (11)

Organiseer je verjaardag op een andere dag. heb ik vroeger altijd gedaan omdat ik 31 augustus verjaar, altijd de dag voordat ik terug naar school moest, dus vierde ik dat in mijn schooltijd gewoon een maandje eerder ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef een limiet aan de verjaardag. Dus van zo laat tot zo laat op die en die dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon zeggen tegen iedereen dat je,je verjaardag niet meer viert.
Je zult zien dat er ook nog mensen zijn die er begrip voor hebben.
De verjaardag van je dochter natuurlijk wel,maar dat is een kinderfeestje.
Gewoon de hele dag,en s,avonds om 7 uur afgelopen.
Heb je nog wat tijd om zelf tot rust te komen.
Maar zeg er wel bij dat iedereen altijd welkom is,maar dat het met zo,n grote groep niet meer gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verjaardag van je dochter moet je natuurlijk op de echte datum houden, maar die van jezelf kun je best uitstellen totdat het voor jou uitkomt.
Ik heb de mijne ook vaak vijf maanden later gevierd omdat dat beter uitkwam. Als je iedereen op tijd op de hoogte stelt en erbij zegt waarom zal dat heus geen probleem geven. Je geeft een lekkere barbecue in juni en iedereen is happy.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerlijk vertellen dat je stopt met je verjaardag vier omdat een dubbele verjaardag teveel wordt.
Maak er een gewoonte van om het een week of zo te verplaatsen, mensen zijn daar zo aan gewent.
En wil je er echt mee stoppen, dan wennen ze daar ook wel aan. Ikzelf vier mijn verjaardag al 20 jaar niet meer en iedereen weet dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je viert overdag gewoon de verjaardag van je dochtertje in de huiselijke kring met familie en vrienden.En s ávonds vier je tussen 20.00 uur en 23.00 uur jouw verjaardag voor de rest van de familie op diezelfde dag.Het is jammer voor diegenen die een dag later komen daar het dan over is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn juist die lui die denken dat ze een dag later nog wel op de koffie kunnen komen, die je op moet voeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stippel
Juist die zijn het ook.
Geef aan je familie, vrienden en collega's door dat jouw verjaardag voortaan valt op (bv zelfde datum, 3 maanden later) maar dat jouw dochter's verjaardag natuurlijk wel op de middag van haar eigenlijke geboortedag gevierd wordt waar iedereen van harte welkom is.
(Ik heb zelf ook mijn verjaardag verzet omdat ik altijd op een feestdag jarig ben en dat gaat prima!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je niet met deze dagen er lekker tussenuit, een weekend? CenterParcs of zo? Dan ben je van jouw verjaardag af en die van je dochter doe je op een woensdagmiddag....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit wel heel erg extreem.

Voor je dochter stuur je uitnodigingen:
Verjaardag van ZO tot ZO laat.
Overdag van 11.00 tot 17.00 uur is meer dan genoeg voor de verjaardag van een kind van 3 / 4 jaar.

Voor je eigen verjaardag kun je hetzelfde doen.
Laat maar aan je familie weten dat je dit jaar je verjaardag echt maar een keertje wilt vieren.
Op een DOOR JOU bepaalde dag en tijdstip.
Bijv. op vrijdagavond.
Zaterdagmiddag de verjaardag van je dochter.
En op zondag ben je NIET thuis.

Duidelijk zijn is de boodschap!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon je verjaardag niet vieren! potverdorie is zelfs dat tegenwoordig moeilijk?
Niet lullig bedoeld, ik probeer gewoon te zeggen het is uiteindelijk iets waar jij zelf over beslist neem ik aan? Dus gewoon niet meer je verjaardag vieren....je kunt niet altijd anderen hun zin geven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg gewoon eerlijk dat je je verjaardag niet meer wil vieren, dat ze ook niets voor je hoeven meenemen, maar wel voor je dochtertje.