Hoe wordt bepaald wanneer de carnaval begint?

Dit jaar valt Carnaval erg laat, vorig jaar was het erg vroeg.
Hoe komt dit, wie en hoe wordt bepaalt wanneer carnaval valt. Het Carnavalsseizoen begint altijd de 11e van de 11e, dat weet ik. Maar het carnavals weekend (wat dit jaar valt in het weekend van 5 maart.)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24.5K

Het beste antwoord

Dat bepaalt de maanstand.
Carnaval is altijd zeven weken voor pasen, en pasen is de eerste zondag ná de eerste volle maan óp of ná het begin van de lente (21 maart).
En die kan dus heel vroeg (de eerste zondag op of na 21 maart) of heel laat (eind april/begin mei) vallen. Daarmee heeft ook het carnaval een speling van bijna 8 weken.

Toegevoegd na 6 uur:
Zie reacties : de daadwerkelijk datum van pasen is een vrij ingewikkelde formule, waarmee pasen altijd valt tussen 22 maart en 25 april.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

volgens mij heeft dat te maken met de stand van de maan, het is een feest van de kerk, die hebben bedacht dat je na carnaval moet vasten, maar het heeft dus te maken met de stand van de maan