Kun je een boete krijgen als je vuurwerk niet volgens de regels afsteekt?

Denk hierbij aan pijlen die niet in flessen worden gestopt. Of aanstekers die worden gebruikt om de vuurwerk lont aan te steken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter een boete dan brandwonden...

Antwoorden (5)

Als jij jezelf en de medemens daarmee in gevaar brengt en de wouten zien dan kun je een boete krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thnx
Op het moment dat je vuurwerk af mag steken ,zal er niemand extra op letten.
Maar komen er gevolgen van,door verkeerd afsteken dan kun je zeker aansprakelijk worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ en terecht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Er zijn in Nederland veel, en strikte regels over het afsteken van vuurwerk. Of iedereen zich daar aan houd is een tweede. Vuurwerk is op oud en nieuw overal, illegaal vuurwerk dus ook. Ze kunnen niet overal op letten zoals, kruitvulling, illegaal of de manier van aansteken. Vuurwerk fabrikanten zetten altijd netjes op de verpakking hoe het vuurwerk gebruikt moet worden. Ook Al is dit vaak zwaar overdreven, is het toch verstandig sommige regels te handhaven.

Conclusie: Ja, maar dan moet je het héél bond maken. Of natuurlijk het vuurwerk voor 31 december 10:00 of na 1 januari 03:00
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het niet volgens de regels afsteken van vuurwerk is op zichzelf geen boete mogelijk, behalve als je dit vuurwerk buiten de toegestane tijden afsteekt (dus niet tussen 31 december 10.00 uur en 1 januari 2.00 uur).

Toch kan het onder omstandigheden zo zijn dat je beboet wordt voor het onjuist afsteken van je vuurwerk. Dit zal het geval zijn als er door jouw gedrag mensen in gevaar worden gebracht.

Als jouw vuurpijl bijvoorbeeld ontploft in de nabijheid van een persoon en deze daar pijn van ondervindt, is het mogelijk dat je gestraft wordt voor mishandeling (artikel 300 Wetboek van Strafrecht). Afhankelijk van de ernst van de mishandeling, wordt de straf hoger.

Komt iemand zelfs te overlijden door het niet naleven van de regels, kun je zelfs vervolgd worden voor dood door schuld (artikel 307 Wetboek van Strafrecht). Hiervoor is het noodzakelijk dat jouw handeling voortvloeit uit grove onachtzaamheid/onoplettendheid (dus het bewust niet nadenken alvorens de vuurpijl af te steken) en dat de handeling vermijdbaar (het moest te voorkomen zijn) en verwijtbaar is (het is aan jou toe te rekenen).

In een zeer uitzonderlijk geval is zelfs doodslag denkbaar (artikel 287 Wetboek van Strafrecht), omdat jij dan bewust de aanmerkelijke kans hebt aanvaard dat iemand door jouw gedrag van het leven berooft zou worden.

Als er echter niemand daadwerkelijk gevaar heeft opgelopen, zul je niet zo snel een boete krijgen. De politie zal je hoogstens waarschuwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan en ze pakken ook nog je vuurwerk af!