Heeft iemand wel eens gehoord van het besprenkelen van balsamico azijn over aardbeien ?

Ze zeggen dat daarmee de smaak van aardbeien versterkt wordt. Waarom is dat ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je even googelt, vind je toch wel wat hoor...
http://www.google.nl/search?hl=nl&newwindow=1&ei=yhQQStKjHYGS_Qa62_nGBA&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=aardbei+balsamico&spell=1

Antwoorden (5)

Absoluut! Zeer bekend en erkend in de italiaanse keuken.
Ik vind het zalig en maak het ook regelmatig zelf (Ricottataart).

Gebruik dan wel de hulp van de 1e link.
Voor nog meer tips en info, zie de 2e link.

Succes!

Toegevoegd op 17-05-2009 14:46:22
Het fungeert als smaakversterker, je aardbeien smaken NOG lekkerder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het waarom is niet vindbaar. Wel enthousiaste mensen die zeggen dat dit waanzinnig lekker is, en dat je de Balsamico zelf niet proeft, maar wel een veel zoetere aardbei.
In het 2e kookboek van Jamie Oliver staat een recept waar hij ook nog gezoete Marscapone toevoegt.
Ik ga het een keer proberen!
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Er zijn wel meer smaakversterkers die niet logisch klinken. Zo koop ik 's zomers vaak rode grapefruits, snij ze doormidden, bestrooi de partjes met zout en lepel ze er dan een voor een uit. En je wilt het misschien niet geloven, maar het wordt er heerlijk zoet van!
Bepaalde stoffen bij elkaar leveren een chemische reactie op met een bijzondere uitwerking. Aardbeien en balsamico azijn is daar een voorbeeld van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Balsamicoazijn geeft de smaak van de aardbeien net iets meer kracht dan de aarbeien van nature hebben. Je kunt deze smaak overigens ook met wat sinaasappelsap versterken. Aardbeien hebben van nature een zoete smaak door toevoeging van het zuur worden de smaakpapillen wat meer geprikkeld en is de smaaksensatie intensiever.
(Via onderstaande link nog een heleboel interessante wetenswaardigheden over de aardbei)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absolute topper:

besprenkel ook maar eens vanille ijs met wat balsimico azijn....

heerlijk....

Het is een bekend feit dat sommige producten het beste in de ander naar boven brengen:

neem eerst een aarbei en dan een slok champagne: champagne smaakt een stuk "voller" dan zonder de aardbei